Corona har ændret danskernes mobilvaner
Der er ingen tvivl om, at coronapandemien har ændret mange ting, deriblandt danskernes mobilvaner. Det viser nye tal. Eksempelvis taler vi mere i mobilen.

Coronapandemien har budt på mange ændringer i 2020. Og en af tingene er, at mobilvanerne er ændret markant i år.
Danskernes forbrug af mobildata er steget voldsomt ligesom vi også har talt meget mere i telefon end sidste år. Det viser tal fra Telenor.
Stigningen og ændringen i mobilvanerne skyldes helt sikkert nedlukningen, hjemmearbejde, karantæner og diverse rejserestriktioner.
Corona-karantæne giver øget dataforbrug
Tallene fra Telenor viser, at danskerne generelt har talt 13 procent mere i telefon i år end sidste år. Mens smartphones har været brugt 40 procent mere til at gå på nettet.
-”Vi følger trafikken nøje i mobilnetværket, så vi altid sikrer, at der er rigeligt med kapacitet i netværket til at dække vores kunders behov. Datatrafikken har været stigende i flere år, men i år har det været vildt at se, hvordan vores ændrede corona-adfærd har været så tydelig – især i dagene omkring lockdown i marts, hvor trafikken i netværket steg voldsomt under første pressemøde, ligesom mobiltrafikken i sommer viste, at danskerne havde skiftet Solkysten ud med Stevns Klint,” siger Jesper Mølbak, netværksekspert i Telenor.
Danskerne savner deres nære – brugen af FaceTime fordoblet
Corona betød ændringer i forbruget
Ændringerne i forbruget af mobildata kom i marts, hvor danskerne fulgte med bag skærmene, da statsministeren første gang lukkede Danmark ned. Stigningen i dataforbruget var på 39 procent i marts og strakte sig ind i april måned, hvor forbruget steg med 37 procent.
I maj og juni var stigningen på henholdsvis 32 og 33 procent.
Streaming og sociale medier er alt afgørende i krisen
Sommerferien viste også tydeligt, at ferien blev brugt herhjemme. Her steg datatrafikken generelt med 42 procent.
Alene ved Stevns Klint steg dataforbruget med 800 procent sammenlignet med de samme uger (28+29) i 2019. Roaming fra andre lande til Danmark var også reduceret med 34 procent i industriferien.
Danskernes adfærd skal tjekkes med data fra mobilnettet
Efteråret har også budt på nye restriktioner og folk atter blev sendt hjem, mens restauranter og barer lukkede tidligere end normalt. Her steg forbruget af mobildata også med 44 procent i forhold til sidste år.
Efterårsferien viste samme tendens, som vi så hen over sommeren. I efterårsferien steg mobiltrafikken med 48 procent sammenlignet med efterårsferien 2019.
Stigningen fortsatte ind i november og Telenor kan også notere årets højeste stigning i november. Det øgede hjemmearbejde og shopping på Black Friday og af julegaver får "skylden” for denne stigning.
Corona har givet mere taletid
Selvom der længe har været en tendens, som pegede i retning af, at vi taler mindre i telefon, er denne udvikling vendt i år. Her ringer vi mere sammen.
Stigningen fra en faldende kurve i starten af 2020 eksploderede i marts, hvor antallet af minutter vi taler i mobil, steg med 30 procent. Og det er bare fortsat med at stige. Taletrafikken er steget i gennemsnit 17 procent hver måned fra marts til november. Det viser tallene fra Telenor.
Danmark er igen delvist lukket ned og større nedlukning følger efter jul. Derfor betyder det også en anderledes jul for mange, hvilket formentlig også vil ses på mobilvanerne. I stedet for de fysiske julebesøg, så vil mange nok få en opringning eller en SMS-besked.
Mere til historien
Microsoft Teams og lignende tjenester har også oplevet en markant fremgang, da de mange arbejder hjemmefra og skoleklasser er hjemsendt. Det betyder, at møder og undervisning i større stil foregår via sådanne tjenester.
Læs også:
Mangler du julegaver? Giv digitale gavekort via MobilePay
KORT NYT: Salget af smarthome-produkter går godt og det vurderes, at 130 millioner hjem har mindst én smart-højttaler nu, det viser en ny rapport fra analysefirma.
(mere…)3 har slået Telia, men kan de presse sig foran Telenor? Ja, siger en teleanalytiker.
(mere…)Salget af smartphones faldt i årets første kvartal med 11 procent sammenlignet med samme kvartal sidste år.
(mere…)NAVNENYT: En succesfuld mobilchef skifter til konkurrenten. Markedet taler om endnu et mobilbrand i Danmark.

Fra den 1. maj 2022 sætter Thor Gøtz sig i chefstolen hos OnePlus i Danmark. Titlen bliver Country Manager.
41-årige Thor Gøtz kommer fra en tilsvarende stilling hos Motorola, som i dag er det tredjestørste mobilvaremærke i Danmark, hvis man kigger på antallet af solgte enheder over de seneste seks måneder, ifølge GFK.
Tidligere var han chef for Huawei i en femårig periode. Huawei endte under hans ledelse, som et af de mest succesfulde mobilbrands i Danmark, inden handelskrigen mellem USA og Kina lukkede festen.
Overfor MereMobil.dk bekræfter Thor Gøtz jobskiftet, som han dog ikke har yderligere kommentarer til.
OnePlus skal sælge bedre
Ifølge kilder i markedet bliver opgaven hos OnePlus at sælge flere telefoner. OnePlus laver gode produkter, som ofte høster fine anmeldelser, men mobilproducenten har haft svært ved at sælge telefoner til den brede befolkning.
Ser vi på salgstallene fra analysefirmaet GFK, havde OnePlus en markedsandel på 4,4 procent i januar 2021 og 3,8 procent i januar 2022. Alt imens Motorola er kommet ud af næsten ingenting til 4,6 procents markedsandel i den samme måned, viser rapporten fra GFK.
I december 2020 mod december 2021 var billedet det samme; OnePlus roder stadig omkring 3,0-3,5 procent af styksalget i Danmark mens Motorola går frem.
Kommer Oppo til Danmark?
OnePlus er gode til at lave larm – blandt andet via deres fanskare, som har fulgt varemærket i mange år. Nu skal Thor Gøtz hjælpe med til at gøre OnePlus folkeligt.
Omrokeringerne i OnePlus kan tyde på, at varemærket Oppo introduceres i Danmark, erfarer MereMobil.dk. Oppo er rundt omkring i verden et betydeligt større varemærke end OnePlus. Begge mærker ejes af den samme koncern.
Det vil være oplagt at lade Oppo komme ind som lowend- og mellemprisvaremærket – eller at gøre OnePlus til det billige mærke og lade Oppo stå for highend-produkterne.
Oplysningerne er ikke bekræftet og Thor Gøtz ønsker ikke på nuværende tidspunkt at forholde sig til spekulationerne, da han stadig er ansat hos konkurrenten.
LÆS OGSÅ: OnePlus og Oppo smelter sammen
I sommer blev OnePlus opslugt af Oppo, hvor OnePlus nu er et søstervaremærke til Oppo.
Sidder på 17 procent
Det er techgiganten BBK Electronics der står bag OnePlus og Oppo, men de kører også varemærkerne Vivo og Realme.
På verdensplan sad Oppo, Vivo og OnePlus samlet på 17 procent af smartphonesalget i fjerde kvartal 2021, ifølge Counterpoint Research.
Konkurrenten Xiaomi har med kun ét mobilbrand, Xiaomi, 12 procent af markedet. Samsung sad på 19 procent og Apple 22 procent i fjerde kvartal 2021.
Konkurrenten Xiaomi er i gang med at opbygge en dansk organisation og satser også på at blive en dominerede spiller på mobilmarkedet her i landet.
Mere til historien
Den største mobilproducent på det danske marked er Apple med en markedsandel på 50-60 procent. Samsung er nummer to med omkring 30 procent, ifølge GFK.