Sonos’ topchef: Undskyld!
Shitstormen mod Sonos har fået direktør op ad stolen. Han undskylder, beroliger og forsikrer kunderne – men er det nok?
Du har nok hørt om Sonos nyeste tiltag: Sonos vil udfase de ældste af deres produkter. Er det nyt for dig, så får du her en kort opsummering:
Idéen startede miljømæssigt godt; du får 30 procent rabat på dit næste Sonos-produkt, hvis du selv bærer højttaleren over på genbrugspladsen.
Her startede problemerne! For at forhindre kunderne i at snyde, så bliver den gamle højttaler sat i en såkaldt ”recycle-mode”. Den slettes og blacklistes på Sonos servere, så den dør helt. Recycle-mode tæller ned i 21 dage, hvorefter enheden aldrig kan spille mere.
Hvis en Sonos-ejer har aktiveret recycle-mode så kan (eller vil) Sonos ikke stoppe nedtællingen, hvis kunden fortryder inden for de 21 dage. Her begyndte den første shitstorm på Facebook og Twitter.
Sonos kan gøre din højttaler ubrugelig
Dernæst kom det frem, at Sonos fra maj stopper opdateringerne til de ældste produkter. Et system med gamle og nyere produkter vil nu køre efter den ældste enheds muligheder. Reelt ville det betyde, at heller ikke de nye enheder ville få opdateringer fra Sonos.
Sonos lukker for opdatering af ældre højttalere
Nu bekendtgjorde Sonos så, at de senere ville annoncere en løsning, hvor kunderne alligevel kan bruge gamle og nye enheder sammen – eller rettere to sideløbende systemer på netværket.
Dette har ikke gjort vreden og bekymringen mindre hos kunderne.
Gamle Sonos-højttalere blokerer for de nye
I årevis har Sonos reddet på en bølge af positiv omtale og glade kunder, men sagen her har gjort præcis det modsatte. Kunderne er VREDE og utrygge. Trods alt er Sonos produkter forholdsvis dyre.
Dette er også historien om et firma, der laver produkter, som er SÅ gode, at brugerne ikke udskifter dem ofte nok. Produkter med 5-10 år på bagen spiller stadigvæk godt og virker fint. Sonos har altså en grænse for, hvor mange produkter de kan sælge til én køber. De skal så at sige hele tiden finde nye kunder. Derfor giver det jo, på papiret, god mening med et tiltag der opfordrer brugerne til at købe nyt.
Nu beklager direktøren
– ”Vi har hørt jer,” lyder det fra Patrick Spence, Sonos’ direktør. Han har offentliggjort et åbent brev til kunderne.
– ”Vi fik ikke det her gjort rigtigt fra begyndelsen. Det beklager jeg, ” lyder beklagelsen videre.
SONOS CEO: First, rest assured that come May, when we end new software updates for our legacy products, they will continue to work as they do today. We are not bricking them, we are not forcing them into obsolescence, and we are not taking anything away. Many of you have invested heavily in your Sonos systems, and we intend to honor that investment for as long as possible. Secondly, we heard you on the issue of legacy products and modern products not being able to coexist in your home. We are working on a way to split your system so that modern products work together and get the latest features, while legacy products work together and remain in their current state. We’re finalizing details on this plan and will share more in the coming weeks.
Spørgsmålet er om beklagelserne fra direktøren er nok eller om skaden er sket. I hvert fald holder mange vejret indtil maj. Først her ved vi hvad der reelt sker med de gamle produkter.
Sonos: Google har stjålet fra os
VIL DU OPDATERES? ⚡️ Vi vender dig tre gange om ugen de seneste technyheder i indbakken. Blandt alle tilmeldte finder vi hver måned en vinder af en powerbank fra GreyLime. Tilmeld dig gratis her! Afmeld når du har lyst. Læs mere om konkurrencen her.
Mere til historien
En sag som denne åbner naturligt en bekymring hos Sonos fans. For hvad bliver det næste produkt, der tages ud af drift og hvornår sker det? Det stiller også brugtmarkedet dårligt. Hvem vil købe en ældre Sonos højttaler som man ikke ved hvor længe fungerer?