Sonos’ topchef: Undskyld!

Shitstormen mod Sonos har fået direktør op ad stolen. Han undskylder, beroliger og forsikrer kunderne – men er det nok?

Du har nok hørt om Sonos nyeste tiltag: Sonos vil udfase de ældste af deres produkter. Er det nyt for dig, så får du her en kort opsummering:

Idéen startede miljømæssigt godt; du får 30 procent rabat på dit næste Sonos-produkt, hvis du selv bærer højttaleren over på genbrugspladsen.

Her startede problemerne! For at forhindre kunderne i at snyde, så bliver den gamle højttaler sat i en såkaldt ”recycle-mode”. Den slettes og blacklistes på Sonos servere, så den dør helt. Recycle-mode tæller ned i 21 dage, hvorefter enheden aldrig kan spille mere.

Hvis en Sonos-ejer har aktiveret recycle-mode så kan (eller vil) Sonos ikke stoppe nedtællingen, hvis kunden fortryder inden for de 21 dage. Her begyndte den første shitstorm på Facebook og Twitter.

Sonos kan gøre din højttaler ubrugelig

Dernæst kom det frem, at Sonos fra maj stopper opdateringerne til de ældste produkter. Et system med gamle og nyere produkter vil nu køre efter den ældste enheds muligheder. Reelt ville det betyde, at heller ikke de nye enheder ville få opdateringer fra Sonos.

Sonos lukker for opdatering af ældre højttalere

Nu bekendtgjorde Sonos så, at de senere ville annoncere en løsning, hvor kunderne alligevel kan bruge gamle og nye enheder sammen – eller rettere to sideløbende systemer på netværket.

Dette har ikke gjort vreden og bekymringen mindre hos kunderne.

Gamle Sonos-højttalere blokerer for de nye

I årevis har Sonos reddet på en bølge af positiv omtale og glade kunder, men sagen her har gjort præcis det modsatte. Kunderne er VREDE og utrygge. Trods alt er Sonos produkter forholdsvis dyre.

Dette er også historien om et firma, der laver produkter, som er SÅ gode, at brugerne ikke udskifter dem ofte nok. Produkter med 5-10 år på bagen spiller stadigvæk godt og virker fint. Sonos har altså en grænse for, hvor mange produkter de kan sælge til én køber. De skal så at sige hele tiden finde nye kunder. Derfor giver det jo, på papiret, god mening med et tiltag der opfordrer brugerne til at købe nyt.

Nu beklager direktøren

- ”Vi har hørt jer,” lyder det fra Patrick Spence, Sonos’ direktør. Han har offentliggjort et åbent brev til kunderne.

- ”Vi fik ikke det her gjort rigtigt fra begyndelsen. Det beklager jeg, ” lyder beklagelsen videre.

SONOS CEO: First, rest assured that come May, when we end new software updates for our legacy products, they will continue to work as they do today. We are not bricking them, we are not forcing them into obsolescence, and we are not taking anything away. Many of you have invested heavily in your Sonos systems, and we intend to honor that investment for as long as possible. Secondly, we heard you on the issue of legacy products and modern products not being able to coexist in your home. We are working on a way to split your system so that modern products work together and get the latest features, while legacy products work together and remain in their current state. We’re finalizing details on this plan and will share more in the coming weeks.

Spørgsmålet er om beklagelserne fra direktøren er nok eller om skaden er sket. I hvert fald holder mange vejret indtil maj. Først her ved vi hvad der reelt sker med de gamle produkter.

Sonos: Google har stjålet fra os

BLIV OPDATERET: Synes du dette var spændende læsning? Modtag de seneste nyheder gratis i indbakken hver onsdag og lørdag. Tilmeld dig nu! Afmeld når du har lyst.

Mere til historien

En sag som denne åbner naturligt en bekymring hos Sonos fans. For hvad bliver det næste produkt, der tages ud af drift og hvornår sker det? Det stiller også brugtmarkedet dårligt. Hvem vil købe en ældre Sonos højttaler som man ikke ved hvor længe fungerer?

Er det Sub Mini Sonos udskyder?

Sonos bekræfter, at et nyt produkt udskydes til senere på året. Måske drejer det sig om en længe ventet mini-subwoofer.

(mere…)
Patentkrigen mellem Google og Sonos fortsætter

Funktionaliteten af ​​Sonos netop lancerede "Sonos Voice Control" er på spil i ny retssag mellem de to tidligere samarbejdspartnere Google og Sonos.

(mere…)
Harman Kardon Citation MultiBeam 1100 test | uimponerende soundbar

TEST: Designkvaliteten er god og forbindelserne mange. Desværre mangler lyden i Harmon Kardon Citation MultiBeam 1100 at imponere.

(mere…)
Sonos Ray test | Sådan lyder en soundbar til lavpris

TEST: Prisen er lav, men lyden ret fornuftig. Kraftig bas må du undvære, men lyden fylder alligevel ret meget. Læs min Sonos Ray test her.

(mere…)
Sonos bluetooth-højttaler fås nu i smarte farver

Den roste transportable højttaler, Sonos Roam, kommer nu i smartere farver, som er lidt mere interessante end sort og hvid.

(mere…)
Mød Sonos Ray – en soundbar til lavpris

Sonos Ray leverer mere power til lyden i dit TV – til en yderst overkommelig pris.

(mere…)
Subscribe - få opdateringer på tråden
Notify of
30 Kommentarer
Ældste
Nyeste
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer
Kom et skridt foran
Vil du være fuldt opdateret på de seneste nyheder, anmeldelser samt trends og tendenser i mobilbranchen? Få de seneste vurderinger først i vores nyhedsbrev.
Gå til tilmeldingssiden
Vi dækker den bærbare teknologi – smartphones, tablets, smartwatches, forbrugerstof og bringer baggrundshistorier og guides. MereMobil.dk har en ambition om at være den primære kilde at gå til, hvis du ønsker viden om branchen, der hver dag har enorm betydning for os alle.
© 2022 MereMobil.dk. Alle rettigheder forbeholdt.
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram