En opsigtsvækkende smartphone-skærm er fremvist
KORT NYT: En mobilproducent har offentliggjort billeder af en smartphone-prototype, der skubber til grænsen for kurvede skærme.

Vi vil måske snart se en smartphone på markedet med en skærm, der buer endnu længere ned over siderne, end vi hidtil har set.
Den kinesiske mobilproducent Oppo har offentliggjort nogle billeder af en smartphone, hvor skærmpanelet buer 88 grader. Oppo kalder dette for en ”Waterfall-screen”.
Reklamestuntet fra Oppo åbner for flere spørgsmål end svar. Hvad er der eksempelvis sket med power og lydstyrkeknapperne på siden? Og hvordan vil Oppo håndtere det faktum, at vi holder på siderne af vores telefoner? Buede skærme har gennem tiden givet problemer med, at brugerne uhensigtsmæssigt aktiverer funktioner ved at holde på det buede område.
Hvornår den opsigtsvækkende buede skærm går fra prototype til kommercielt produkt vides ikke.
Oppo har tidligere fremvist teasere for ny teknologi forud for lanceringen af nye telefoner.
Skærme der kurver har vi tidligere set på indtil flere telefoner. Samsung gik forrest med Galaxy S6 i 2015, og har brugt design-stregen på flere telefoner siden. Huawei har også produkter med kurvede skærme. Ingen har dog, endnu, ladet skærmen gå så langt ned på siden som tilfældet er på Oppos prototype.
Det bøjelige glas til foldbare smartphones er på vej
Inden for skærmdesign arbejder flere producenter på foldbare skærme. Teknologien er ikke uden udfordringer. Samsung haft en katastrofal lancering af Galaxy Fold, der dog skulle lande i september, efter en større forsinkelse. Konkurrenten Huawei har udskudt deres foldbare enhed Mate X.

Første kig på Huaweis foldbare smartphone
Mere til historien
Oppo er en del af den store kinesiske virksomhed BBK Electronics. BBK er moderselskabet for brands som Vivo, Realme, Oppo og Oneplus.
NAVNENYT: En succesfuld mobilchef skifter til konkurrenten. Markedet taler om endnu et mobilbrand i Danmark.

Fra den 1. maj 2022 sætter Thor Gøtz sig i chefstolen hos OnePlus i Danmark. Titlen bliver Country Manager.
41-årige Thor Gøtz kommer fra en tilsvarende stilling hos Motorola, som i dag er det tredjestørste mobilvaremærke i Danmark, hvis man kigger på antallet af solgte enheder over de seneste seks måneder, ifølge GFK.
Tidligere var han chef for Huawei i en femårig periode. Huawei endte under hans ledelse, som et af de mest succesfulde mobilbrands i Danmark, inden handelskrigen mellem USA og Kina lukkede festen.
Overfor MereMobil.dk bekræfter Thor Gøtz jobskiftet, som han dog ikke har yderligere kommentarer til.
OnePlus skal sælge bedre
Ifølge kilder i markedet bliver opgaven hos OnePlus at sælge flere telefoner. OnePlus laver gode produkter, som ofte høster fine anmeldelser, men mobilproducenten har haft svært ved at sælge telefoner til den brede befolkning.
Ser vi på salgstallene fra analysefirmaet GFK, havde OnePlus en markedsandel på 4,4 procent i januar 2021 og 3,8 procent i januar 2022. Alt imens Motorola er kommet ud af næsten ingenting til 4,6 procents markedsandel i den samme måned, viser rapporten fra GFK.
I december 2020 mod december 2021 var billedet det samme; OnePlus roder stadig omkring 3,0-3,5 procent af styksalget i Danmark mens Motorola går frem.
Kommer Oppo til Danmark?
OnePlus er gode til at lave larm – blandt andet via deres fanskare, som har fulgt varemærket i mange år. Nu skal Thor Gøtz hjælpe med til at gøre OnePlus folkeligt.
Omrokeringerne i OnePlus kan tyde på, at varemærket Oppo introduceres i Danmark, erfarer MereMobil.dk. Oppo er rundt omkring i verden et betydeligt større varemærke end OnePlus. Begge mærker ejes af den samme koncern.
Det vil være oplagt at lade Oppo komme ind som lowend- og mellemprisvaremærket – eller at gøre OnePlus til det billige mærke og lade Oppo stå for highend-produkterne.
Oplysningerne er ikke bekræftet og Thor Gøtz ønsker ikke på nuværende tidspunkt at forholde sig til spekulationerne, da han stadig er ansat hos konkurrenten.
LÆS OGSÅ: OnePlus og Oppo smelter sammen
I sommer blev OnePlus opslugt af Oppo, hvor OnePlus nu er et søstervaremærke til Oppo.
Sidder på 17 procent
Det er techgiganten BBK Electronics der står bag OnePlus og Oppo, men de kører også varemærkerne Vivo og Realme.
På verdensplan sad Oppo, Vivo og OnePlus samlet på 17 procent af smartphonesalget i fjerde kvartal 2021, ifølge Counterpoint Research.
Konkurrenten Xiaomi har med kun ét mobilbrand, Xiaomi, 12 procent af markedet. Samsung sad på 19 procent og Apple 22 procent i fjerde kvartal 2021.
Konkurrenten Xiaomi er i gang med at opbygge en dansk organisation og satser også på at blive en dominerede spiller på mobilmarkedet her i landet.
Mere til historien
Den største mobilproducent på det danske marked er Apple med en markedsandel på 50-60 procent. Samsung er nummer to med omkring 30 procent, ifølge GFK.