En opsigtsvækkende smartphone-skærm er fremvist

KORT NYT: En mobilproducent har offentliggjort billeder af en smartphone-prototype, der skubber til grænsen for kurvede skærme.

Prototype fra Oppo
Prototype fra Oppo af en smartphoneskærm, der buer længere ned over siderne, end vi hidtil har set (Foto: Oppo)

Vi vil måske snart se en smartphone på markedet med en skærm, der buer endnu længere ned over siderne, end vi hidtil har set.

Den kinesiske mobilproducent Oppo har offentliggjort nogle billeder af en smartphone, hvor skærmpanelet buer 88 grader. Oppo kalder dette for en ”Waterfall-screen”.

Reklamestuntet fra Oppo åbner for flere spørgsmål end svar. Hvad er der eksempelvis sket med power og lydstyrkeknapperne på siden? Og hvordan vil Oppo håndtere det faktum, at vi holder på siderne af vores telefoner? Buede skærme har gennem tiden givet problemer med, at brugerne uhensigtsmæssigt aktiverer funktioner ved at holde på det buede område.

Hvornår den opsigtsvækkende buede skærm går fra prototype til kommercielt produkt vides ikke.

Oppo har tidligere fremvist teasere for ny teknologi forud for lanceringen af nye telefoner.

Skærme der kurver har vi tidligere set på indtil flere telefoner. Samsung gik forrest med Galaxy S6 i 2015, og har brugt design-stregen på flere telefoner siden. Huawei har også produkter med kurvede skærme. Ingen har dog, endnu, ladet skærmen gå så langt ned på siden som tilfældet er på Oppos prototype.

Det bøjelige glas til foldbare smartphones er på vej

Inden for skærmdesign arbejder flere producenter på foldbare skærme. Teknologien er ikke uden udfordringer. Samsung haft en katastrofal lancering af Galaxy Fold, der dog skulle lande i september, efter en større forsinkelse. Konkurrenten Huawei har udskudt deres foldbare enhed Mate X.

Prototype fra Oppo
Prototype fra Oppo af en smartphoneskærm, der buer længere ned over siderne, end vi hidtil har set (Foto: Oppo)

Første kig på Huaweis foldbare smartphone

Mere til historien

Oppo er en del af den store kinesiske virksomhed BBK Electronics. BBK er moderselskabet for brands som Vivo, Realme, Oppo og Oneplus.

Skal han bringe et nyt mobilbrand til Danmark?

NAVNENYT: En succesfuld mobilchef skifter til konkurrenten. Markedet taler om endnu et mobilbrand i Danmark.

Thor Gøtz bliver chef for OnePlus i Danmark
Thor Gøtz på 41 år har ledet Huawei til succes i Danmark. Seneste har han forøget Motorolas udbredelse. Nu skal OnePlus' varemærket have en tur (Grafik: MereMobil.dk)

Fra den 1. maj 2022 sætter Thor Gøtz sig i chefstolen hos OnePlus i Danmark. Titlen bliver Country Manager.

41-årige Thor Gøtz kommer fra en tilsvarende stilling hos Motorola, som i dag er det tredjestørste mobilvaremærke i Danmark, hvis man kigger på antallet af solgte enheder over de seneste seks måneder, ifølge GFK.

Tidligere var han chef for Huawei i en femårig periode. Huawei endte under hans ledelse, som et af de mest succesfulde mobilbrands i Danmark, inden handelskrigen mellem USA og Kina lukkede festen.

Overfor MereMobil.dk bekræfter Thor Gøtz jobskiftet, som han dog ikke har yderligere kommentarer til.

OnePlus skal sælge bedre

Ifølge kilder i markedet bliver opgaven hos OnePlus at sælge flere telefoner. OnePlus laver gode produkter, som ofte høster fine anmeldelser, men mobilproducenten har haft svært ved at sælge telefoner til den brede befolkning.

Ser vi på salgstallene fra analysefirmaet GFK, havde OnePlus en markedsandel på 4,4 procent i januar 2021 og 3,8 procent i januar 2022. Alt imens Motorola er kommet ud af næsten ingenting til 4,6 procents markedsandel i den samme måned, viser rapporten fra GFK.

I december 2020 mod december 2021 var billedet det samme; OnePlus roder stadig omkring 3,0-3,5 procent af styksalget i Danmark mens Motorola går frem.

Kommer Oppo til Danmark?

OnePlus er gode til at lave larm – blandt andet via deres fanskare, som har fulgt varemærket i mange år. Nu skal Thor Gøtz hjælpe med til at gøre OnePlus folkeligt.

Omrokeringerne i OnePlus kan tyde på, at varemærket Oppo introduceres i Danmark, erfarer MereMobil.dk. Oppo er rundt omkring i verden et betydeligt større varemærke end OnePlus. Begge mærker ejes af den samme koncern.

Det vil være oplagt at lade Oppo komme ind som lowend- og mellemprisvaremærket – eller at gøre OnePlus til det billige mærke og lade Oppo stå for highend-produkterne.

Oplysningerne er ikke bekræftet og Thor Gøtz ønsker ikke på nuværende tidspunkt at forholde sig til spekulationerne, da han stadig er ansat hos konkurrenten.

LÆS OGSÅ: OnePlus og Oppo smelter sammen

I sommer blev OnePlus opslugt af Oppo, hvor OnePlus nu er et søstervaremærke til Oppo.

Sidder på 17 procent

Det er techgiganten BBK Electronics der står bag OnePlus og Oppo, men de kører også varemærkerne Vivo og Realme.

På verdensplan sad Oppo, Vivo og OnePlus samlet på 17 procent af smartphonesalget i fjerde kvartal 2021, ifølge Counterpoint Research.

Konkurrenten Xiaomi har med kun ét mobilbrand, Xiaomi, 12 procent af markedet. Samsung sad på 19 procent og Apple 22 procent i fjerde kvartal 2021.

Konkurrenten Xiaomi er i gang med at opbygge en dansk organisation og satser også på at blive en dominerede spiller på mobilmarkedet her i landet.


Mere til historien

Den største mobilproducent på det danske marked er Apple med en markedsandel på 50-60 procent. Samsung er nummer to med omkring 30 procent, ifølge GFK.

OnePlus og Oppo smelter Android-platforme sammen

OxygenOS og ColorOS forsvinder. Kodebaserne fra de to systemer er lagt sammen. Nye telefoner kommer i 2022.

(mere…)
OnePlus: OxygenOS er her for at blive

Mange har frygtet at det tætte samarbejde med Oppo ville betyde, at brugerfladen OxygenOS måtte lade livet, men det fortæller Pete Lau nu ikke vil ske.

(mere…)
OnePlus smelter sammen med Oppo

Storebroderen Oppo opsluger nu OnePlus, der bliver et søstervaremærke i organisationen. OnePlus-fans er bekymrede.

(mere…)
Oppo overhaler Huawei

Analysefirmaet Counterpoint Research er klar med tal, som viser, at Oppo nu har overhalet Huawei og dermed den største smartphoneproducent i Kina.

(mere…)
Lynopladning: Fra 0 til 100 % på 20 minutter

Oppo har løftet sløret for en ny teknologi, der kan oplade en telefon fra 0 til 100 på blot 20 minutter.

(mere…)
Subscribe - få opdateringer på tråden
Notify of
6 Kommentarer
Ældste
Nyeste
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer
Kom et skridt foran
Vil du være fuldt opdateret på de seneste nyheder, anmeldelser samt trends og tendenser i mobilbranchen? Få de seneste vurderinger først i vores nyhedsbrev.
Gå til tilmeldingssiden
Vi dækker den bærbare teknologi – smartphones, tablets, smartwatches, forbrugerstof og bringer baggrundshistorier og guides. MereMobil.dk har en ambition om at være den primære kilde at gå til, hvis du ønsker viden om branchen, der hver dag har enorm betydning for os alle.
© 2022 MereMobil.dk. Alle rettigheder forbeholdt.
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram