Guide til 3-kunderne om brug af TDC’s netværk
BAGGRUND: Dette skal 3 og Oisters kunder vide om brug af TDC’s netværk, der hvor 3’s eget netværk ikke dækker.
Kunderne hos 3 og Oister sendes nu over på TDC prisbelønnede mobilnetværk i områder, hvor 3’s eget netværk ikke dækker godt nok.
Efter partnerskabet mellem 3 og TDC blev indgået har der rejst sig en række spørgsmål, som kunderne sandsynligvis vil stille sig selv.
Jeg har samlet en række spørgsmål sammen om brugen af TDC’s netværk, som jeg har bedt teleselskabet 3 forholde sig til. Herunder kan du læse svarene.
Nu kan 3’s kunder bruge TDC’s netværk
Hvad står der i displayet, når min telefon er skiftet til TDC’s netværk?
Vi implementerer skiftet i netværket fra Telia til TDC i løbet af februar. I denne periode vil nogle kunderne opleve, at der står TDC eller Telia i displayet, men fra marts vil der kun stå ”3” – uanset om vores kunder er på vores eller TDC’s netværk.
Bliver en igangværende samtale smidt af nettet, når mobilen forlader 3’s dækningsområde?
Nej. Når 3’s kunder bevæger sig ud af 3’s dækningsområde, så skifter mobilen automatisk over på TDC’s net. Du skal altså ikke foretage dig noget. Det er det man også kalder ”seamless handover”.
Er der hastighedsgrænser på TDC’S net, eller får man den fulde pakke?
3’s kunder får ikke adgang til hele TDC’s netværk, men kommer automatisk over på TDC’s net i de områder, hvor 3’s netværk har mindre god eller ingen dækning.
Kunderne får adgang til 4G i disse områder, hvor det er muligt og på et niveau som burde række rigeligt til, at de kan tjekke nyheder, sociale medier og streame Youtube, film og serier mv. i god kvalitet.
3 oplyser ikke, hvilken hastighedsbegrænsning der er på 4G via TDC’s netværk. De oplyser heller ikke om der er en grænse.
Klamrer telefonen sig til 3’s net, eller skiftes der net inden brugeren oplever manglede dækning eller hastighed?
Det kommer an på dækningsforholdene i området. Hvis kunden befinder sig i udkanten af netværket, og signalet når under et vist niveau, og dermed er for svagt til at give en optimal brugeroplevelse, så vil telefonen blive sendt over på TDC’s netværk, hvis det kan levere en bedre oplevelse.
Hvor dårlig skal dækningen være før opkald og dataforbindelsen skifter til TDCs netværk
Målet er at give vores kunder en god oplevelse. De kommende par måneder vil blive brugt til justering og optimering af kundeoplevelsen, således at vores roaming med TDC vil give den bedst mulige oplevelse.
Kan VoLTE og Wi-Fi Opkald bruges på TDC’s netværk?
VoLTE og Wi-Fi Opkald er til en start ikke tilgængelig for national roaming. Men det er noget, som vi arbejder på at løse sammen med TDC.
GRAFISK OVERBLIK: Her får 3 bedre dækning i 2019
Mere til historien
Hvis du bruger en Android telefon, så skal du huske at aktivere roaming i indstillingerne, før telefonen skifter mellem 3’s og TDC’s netværk. iPhone-brugere skal ikke ændre noget.