Hver iPhone-bruger koster Google 10 dollars om året

Google betaler 10 dollars i år for hver eneste iPhone-bruger for at Googles søgemaskine er førstevalget i Safari-browseren. Det viser en ny analyse.

En rapport fra analyseselskabet Goldman Sachs viser, at Google betaler Apple omkring 9 milliarder dollars bare i år for, at Googles søgemaskine er valgt på forhånd i Safari-browseren. Dette er en stigning fra 3 milliarder dollars i 2017.

 – Google betaler hvert år milliarder til Apple

iPhone-brugere har Safari-browseren præinstalleret, og altså ikke Googles Chrome-browser.

Ifølge Goldman Sachs, så koster det Google omkring 10 dollars per iPhone-bruger. Men hvis ikke pengene tjente sig ind på den lange bane, og var en god investering, så ville Google næppe sende så mange penge til konkurrenten.

Der er visse usikkerheder forbundet med de beløb, som ses i Goldman Sachs rapport. Goldman Sachs tal er baseret på antallet af søgninger der har været fra Apples platform – via Siri eller Safari-browseren.

Tidligere har beløbet været nævnt, som 3 millioner dollars i 2013, ifølge en analytiker fra Bernstein. Og det er muligt, at Google må betale endnu mere – faktisk op mod 12 milliarder dollars for at beholde søgemaskinen på Safari-browseren, har Business Insider udtalt. Det skriver Fossbytes.com.

Google er manges foretrukne når de skal søge efter ting på nettet. Faktisk siger mange, at man kan ”Google” svaret på noget. Ønsker du at benytte en anden søgemaskine end Google, så skal du selv vælge det i indstillingerne.

Sådan skifter du søgemaskine

Hvis du ikke vil have, at det er Google der er den forhåndsvalgte søgemaskine, når du skriver noget i Safari, så kan du ændre det i Indstillingerne på din iPhone eller iPad.

Du ændrer det ved at gå ind i Indstillinger -> Safari -> Søgeprogram.

Foruden Google, så kan du vælge mellem Yahoo, Microsofts Bing eller DuckDuckGo.

Mere til historien

Ifølge BMO Capital Markets, så var der 715 millioner aktive iPhone-brugere i 2017.


Om Lene Birkeslund

Lene er IT-journalist. Siden 2006 har hun dækket mobilbranchen og utallige produktlanceringer. Hver dag er hun opdateret på den seneste udvikling og kommende trends.