Derfor gik 1,8 mio. mobilkunder i sort
TDC’s netværk styrtede i grus det meste af mandagen. Nu fortæller TDC, hvad der gik galt.
Et såkaldt ”underkomponent” i mobilnettet hos TDC smed mandag op imod 1,85 mio. mobilkunder ned i et sort hul. Kunder hos YouSee såvel som Telmore og Fullrate var ramt.
Der var tale om en fejl i databasesystemet, der håndterer adgangen til VoLTE (Voice over LTE). Det er de samtaler, der sendes som datatrafik i mobilnettet.
Dette underkomponent forsagede en overbelastning, og medførte en blokering af alle indgående og udgående opkald på 4G og IP-telefoni. Det oplyser TDC.
LÆS OGSÅ: YouSee klar med kæmpe mobilpakke på 100 GB
– ”Vi har nu truffet alle nødvendige foranstaltninger for at sikre robustheden af underkomponenten, samt sikret, at vi i videst muligt omfang reducerer vores afhængighed af denne underkomponent således at vi kan levere driftssikre tjenester til vores kunder fremadrettet”, siger koncerndirektør Michael Moyell Juul fra TDC Group i en pressemeddelelse.
Fejlen begyndte mandag morgen og ramte i starten 450.000 mobilkunder. Senere spredte problemet sig som ringe i vandet, og på toppen var 1,85 millioner kunder ramt. Undervejs blev både mobiltelefoni, IP-telefoni samt app- og web tjenester lagt ned.
TDC beklager de gener nedbruddet har medført overfor kunderne.
LÆS OGSÅ: TDC udruller landsdækkende Narrow Band IoT
VIDSTE DU: MereMobil.dk udgiver et teknologiprogram som podcast. Få spændende techhistorier direkte i ørerne. Lyt via web, Android eller Apple Podcast.
Synes du denne artikel var interessant? Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få hver uge de bedste artikler, så du altid er opdateret. Ved tilmeldingen får du med det samme 10 af vores bedste guides og tips tilsendt.
Mere til historien
Allerede dagen efter nedbruddet meddelte TDC, at de berørte kunder ikke vil få nogen form for kompensation.