Torsdag er dagen hvor vi ser mindst tv
Torsdag ser vi mindst tv og i weekenden lytter vi mindst til radio. Se flere resultater her fra den nye medieundersøgelse.
DR Medieforskning har lavet en opgørelse over danskernes radio- og tv-forbrug i 2016 fordelt over ugens dage. Og det er tydeligt, at TV’et mest benyttes når vi har fri, mens radioen primært er når vi arbejder.
Torsdag er den dag, hvor danskerne altså ser mindst tv. Mens søndag er den dag på ugen, hvor vi lytter mindst til radio.
Mens vi lige knapt lytter så meget til radio om søndagen, ja så er det til gengæld der, hvor vi ser mest tv. 180 minutters tv-kiggeri bliver det til i gennemsnit om søndagen. Fredag og lørdag følger pænt efter med 160 minutter i gennemsnit.
Fredag og søndag er også blandt de dage, hvor tv-stationerne oftest placerer de mest populære programmer. Fredag er tit underholdningsprogrammernes foretrukne dag, mens søndag ofte har været dagen, hvor der har været vist tv-serier på blandt andet DR.
Om torsdagen, hvor vi ser mindst tv, bruger vi dog alligevel i gennemsnit 146 minutter foran fjernsynet.
– WEB-TV: Derfor er DAB-radio i bilen et “no go”
– ”Jeg tror, at en del af forklaringen kan være, at ingen tv-station rigtig har sat sig på torsdagen og har gjort den kendt for noget særligt,” siger medieforsker Henrik Gregor Knudsen fra DR Medieforskning. Det skriver Digitalt.tv.
Fra mandag til fredag hører en gennemsnitsdansker radio i 122 minutter, altså lige over 2 timer. Mens det om lørdagen ”kun” bliver til 106 minutter. Søndag lyttes der kun i 96 minutter.
Selvom det er i hverdagene vi lytter mest til radioen, så er ugens mest populære radioprogram ”Mads & Monopolet” på P4, der sendes lørdag formiddag.
– Deler du dit streaming-login? Bare rolig, ingen kommer efter dig
Men morgen- og formiddagsprogrammerne i radioen er altså dem, som vi lytter mest til i hverdagene. Hvilket formentlig skyldes, at det er der vi sidder i bilen på vej til arbejde, samt sidder på arbejdet mens radioen spiller.
Mere til historien
Danskerne har for alvor taget streaming til sig. En undersøgelse Greens Analyseinstitut foretog for Børsen tidligere i år viste, at 74 procent af de danske hjem har et abonnement på mindst én streamingtjeneste.