Kongen af tablets er stadig iPad
Markedet for tablets fortsætter med at falde, men Apple er stadig større end Huawei og Samsung tilsammen på tabletområdet.
Selvom markedet for tablets er vigende, så er det fortsat Apple der sidder på tronen med iPad’en i hånden.
Apple sendte i årets første kvartal 8,9 millioner iPads ud i butikkerne, og det betyder, at Apple sidder på en godt en fjerdedel af verdensmarkedet, skriver CNET.com.
Selvom det fortsat er astronomiske tal Apple præsterer, så er det en tilbagegang på 13 procent – eller i omegnen af 1,3 millioner enheder – i forhold til samme periode sidste år. Samtidig er det det 13. kvartal i træk, hvor salget af iPads går tilbage.
Forbrugernes interesse for iPads er generelt på retræte. Således skriver CNET, at branchen afskibede i alt 36,2 millioner enheder – et fald på 8,5 procent i forhold til 2016. Og det tiende kvartal i træk med tilbagegang for markedet for tablets.
Ryan Reith, vicedirektør hos IDC Worldwide Quarterly Mobile Device Trackers, mener ifølge CNET, at en af årsagerne til det vigende marked er, at forbrugerne ikke længere er så ivrige efter at eje den allernyeste tablet og dermed ikke udskifter med samme hastighed som tidligere. Dertil kommer de større og større skærme på smartphones, som træder i stedet for tablets.
Tablet-producenter som Samsung (16,5 procent), Amazon (6 procent) og Lenovo (5,7 procent) ramte stort set samme markedsandel i første kvartal af 2017 som i samme periode sidste år.
Til gengæld gik Huawei 2,3 procentpoint frem og fik en markedsandel på 7,3 procent.
Andre producenter sidder tilsammen på 39,8 procent af markedet. Det er et fald fra første kvartal 2016 på knap tre procentpoint.
Grafik: Apples styksalg set over tid
[infogram id=”apple_regnskab-82″ prefix=”l7V”]
Mere til historien
iPad-salget toppede i første kvartal af 2016 med 26 millioner solgte iPads i ét enkelt kvartal.