Se og Hør bliver levende med Augmented Reality

Se og Hør har tilføjet et nyt digitalt lag til blandet som gør indholdet levende via Augmented Reality (AR).

Screenshots fra applikationen "Mit Se & Hør"

Screenshots fra applikationen “Mit Se & Hør”

Vi har tidligere set blandt andet julekalendere og mælkekartoner gøre brug af augmented reality.

 – Tvillingerne & Julemanden som app

Augmented reality (AR) er en teknologi, der gør brug af den virtuelle verden og den virkelige verden. Det kan gøres både med lyd og grafik. Eksempelvis kan du på nogle mælkekartoner netop nu kan opleve landmanden og køerne komme ”til live”, hvis du aktiverer det med din smartphone.

Nu er Se og Hør altså også klar til at gøre deres blad ”levende” – i øvrigt som det første blad i verden. Det betyder for kunderne, at de får mere indhold – gratis.

– “Vi gør bladet levende. Ved hjælp af augmented reality lægger vi et digitalt lag ind på det glittede papir og sørger for, at vores læsere ikke behøver at gå sultne i seng, når det kommer til underholdning, som man kender den fra bladet og seoghoer.dk i øvrigt,” siger SE og HØR’s ansvarshavende chefredaktør Niels Pinborg.

Det er den nye applikation ”Mit Se og Hør”, som åbner op for alt det nye indhold, hvor læserne altså får eksklusivt ekstramateriale i form af alt fra billeder, videoer, artikler, konkurrencer, afstemninger og meget mere – det åbner også op for mere involvering fra læserne.

 – Flipboard: Få nyheder ud fra venners forslag

Screenshots fra applikationen "Mit Se & Hør"

Screenshots fra applikationen “Mit Se & Hør”

Applikationen gør det muligt for læserne at scanne bladets sider, hvor der så vækkes forskellige ting til live. Hele bladet vil byde på mere i større eller mindre grad.

Magasiner i andre lande har før forsøgt sig med augmented reality på enkelte sider eller annoncer, men Se og Hør tager altså skridtet fuldt ud og giver det nye ”digitale lag” på alle de redaktionelle sider.

– “Det betyder, at vi udvider vores blad betragteligt uden at gå op i sider eller pris. Det er vores måde at forkæle vores mest loyale betalende kunder, som vi har meget at takke for,” siger Niels Pinborg.

Succes på tryk trods digital udvikling

Se og Hør har de seneste fire måneder oplevet en forrygende succes, hvor oplaget er mere end 10 procent højere end sidste år på samme tid.

Niels Pinborg er glad for, at læserne har taget Se og Hørs nye og mere kulørte facon til sig.

 – Aller klar med Netflix-model for magasiner

– “Det er ret historisk, det vi oplever med vores udvikling. Det nyder vi lige nu i fulde drag, velvidende at oplag nok ikke som sådan er noget, man kan regne med stiger i al evighed. Ved at forære vores loyale læsere denne app med det nye gratis indhold, håber vi, at de bliver hos os i længere tid, og det er godt for bladet på alle mulige måder,” siger Niels Pinborg.

Se og Hør forventer også, at annoncer og affiliate-aftaler kan komme til live og kommunikere mere direkte med læserne af bladet.

– “Der har været stor interesse for lige netop dette. Det er klart, at muligheden for at konvertere fra print til køb uden at man skal forlade sofaen er ret interessant for vores kommercielle samarbejdspartnere, så også her ser jeg store muligheder. De første annoncer er tegnet i det nye format, og dét bliver spændende at følge,” siger Niels Pinborg.

Du kan downloade applikationen ”Mit Se og Hør” gratis i Apples App Store og for alvor se hvad den kan – når det nyeste nummer af Se og Hør udsendes på onsdag.

Mere til historien

Tidligere har TV 2 benyttet det på deres fysiske julekalendere, hvor de har kombineret det virtuelle med noget fra selve TV-julekalenderen. Også Nik & Jay har brugt det i forbindelse med deres album ”United”.


Om Lene Birkeslund

Lene er IT-journalist. Siden 2006 har hun dækket mobilbranchen og utallige produktlanceringer. Hver dag er hun opdateret på den seneste udvikling og kommende trends.