Danskerne er ikke klar til lyn-køb af ny iPhone
Kun få danskere vil undvære sex for at få en ny iPhone, og flere glæder sig mere til juleaften end til iPhone-lanceringen.
Når salgsstarten på en ny iPhone nærmer sig opstår der altid et kæmpe hype. Alle medier kaster sig over emnet, teleselskaberne har nedtællinger til presale, og når salget rigtigt begynder, holdes natåbent og mange mennesker stimler sammen i køer foran butikkerne.
Selvom det umiddelbart kunne se ud som om, at alle er sendt af huset for at købe en ny iPhone, er det langt fra tilfældet, viser en ny undersøgelse fra A&B Analyse, som MereMobil.dk har fået mulighed for at se nærmere på.
Under halvdelen af de adspurgte (43,1 procent) svarer, at de ikke foreløbigt, men måske på sigt, overvejer at købe den nye iPhone. 35,4 procent vil aldrig købe den nye iPhone. En lille gruppe på 1,6 procent vil købe telefonen uanset hvad, mens 5,8 procent køber den nye iPhone, hvis den er bedre end de foregående modeller.
Blandt deltagerne har 38,5 procent en iPhone, mens 24 procent har en Samsung-smartphone.
– Specifikationer på iPhone 6S og 6S Plus
Er iPhone-salgsstart bedre end juleaften?
Deltagerne i undersøgelsen er også blevet spurgt, hvilken begivenhed i 2015 de glæder sig mest til. Her topper juleaften med 50,3 procent, mens nytårsaften kommer ind med 11,9 procent af svarerne.
Kun 2,7 procent glæder sig til lanceringen af den næste iPhone.
Det lyder ikke af meget, men alligevel er det bedre end J-dag og Halloween, som henholdsvis 1,7 og 1,4 procent glæder sig mest til i 2015.
I den mere kuriøse afdeling finder vi 4,2 procent, der vil undvære sex i en hel måned, for at få fingre i den nye iPhone. 3,5 procent er parate til at give afkald på en uges ferie.
– Skærmen på iPhone 6S er skrøbelig
iPhone skaffer kunder i butikken
Apple er den eneste smartphone-producent, der kan lægge webshops ned eller trække lange køer foran butikkerne. Teleselskaberne i Danmark har tidligere oplevet webshops bryde sammen under presset fra iPhone-hungrende danskere. Nyhedsmedier på nettet får også væsentligt flere besøg, når Apple har præsentationer eller store nyheder på vej.
På MereMobil.dk kan vi konstatere, at det ikke nødvendigvis handler om artikelmængden. Selvom der publiceres et tilsvarende antal historier om Android-lanceringer, er opmærksomheden betydeligt mindre omkring disse artikler.
– ”Jeg tror den håndgribelige og rationelle grund til, at man ligger i kø til en iPhone er, at man får en i hånden som den allerførste. Den emotionelle grund er, at ved at være først iscenesætter man sig selv som Apple-fan og som en techperson, der er fremme i skoene, og så giver det noget ’street-credit’ på ens personlige brand, at være en af de allerførste i landet med en så hypet telefon,” lyder vurderingen fra David Elsass, direktør for privatmarkedet hos 3 Danmark.
Apple er kompromiløse
Hos Teleselskabet 3 steg webtrafikken på 3.dk med 55 procent, i forhold til en almindelig dag, i timerne op til Apples keynote den 9. september 2015. Dagen efter var trafikken 112 procent højere, end på en tilsvarende normal dag. Forøgelsen skete selvom Apple hverken meldte dansk salgsstartdato, salgssteder eller priser ud på keynoten
Da forsalget startede kunne blandt andet Telia bekræfte tendensen.
– ”Salget i nat forløb rigtig godt. Vi har haft op mod 10.000 i kø til vores webshop, og køen blev afviklet klokken lidt i tre i nat,” fortalte pressechef David Engstrøm fra Telia tidligere til MereMobil.dk.
Hvordan Apple kan trække kunderne ud på gaden, som den eneste producent, har 3’s privatekundedirektør et bud på.
– ”Apple kan gang på gang trække kunderne ud og stå i kø fordi brandet er så stærkt. Det er bygget op om fortællingen om, at have en anden tilgang til markedet. Samtidigt er Apple kompromisløse omkring alle deres produkter – ikke kun iPhone. Hvis ikke produkterne var i orden, kunne de heller ikke skabe denne hype”, slutter David Elsass.
iPhone 6S og iPhone 6S Plus kan købes i Danmark fra fredag den 9. oktober 2015.
– Web-TV: Sådan bruger du 3D Touch på iPhone 6S
Web-TV: Her kommer iPhone 6 til Danmark
Mere til historien
Undersøgelsen er udført blandt 1.107 danskere i perioden fra den 4. til 8. september 2015.
Læs også:
– Her er de danske priser på iPhone 6S