Teleselskaber vil blokere reklamer på mobilen
Flere europæiske teleselskaber står ifølge et medie klar med tikkende bombe, hvis formål er, at blokere reklamer på mobile enheder.
Hvis Financial Times artikel holder vand, kan en krig mellem internetannoncører og teleselskaber, meget vel være nært forestående.
Ifølge flere kilder der arbejder på sagen, så er flere store europæiske teleselskaber ved, at implementere software hvis formål er, at blokere for reklametrafikken der går igennem deres servere og ud til os forbrugere.
– Reklamefri YouTube er på vej
Blokeringsteknologien kommer fra det israelske iværksætterselskab Shine, som har udarbejdet en måde for teleselskaberne, at blokere helt eller delvist for reklamer på nettet, der går igennem deres servere.
Ifølge direktør for Shine, Roi Carthy, kan vi forvente, at op mod hundrede millioner brugere inden udgangen af 2015 vil få blokeret for deres reklamer på mobile enheder, som får deres internetforbindelse via et teleselskab. Roi Carthy, fortæller til Buisness Insider, at et stort europæisk teleselskab med kunder i den tocifrede millionklasse, inden for få måneder vil annoncere sin plan for blokeringen af reklamer.
En unavngiven operatør har ifølge Financiel Times sammen med flere i branchen planlagt, at implementere blokeringen i år – dog uden at sætte navne eller dato på. Roi Carthy har tidligere på året været ude og sige, at mindst én amerikansk operatør melder sig under fanerne.
For teleselskaberne handler blokeringen om at mindske trafikken på deres netværk, så der er mere plads til forbrugerne, og mindre spidsbelastning af netværkene, som i disse år modtager en kraftigt stigende mængde data fra forbrugernes brug af internettet og streaming-tjenesterne.
Google vil blive hårdt ramt
Mens blokeringen for forbrugere og teleselskaberne vil være en positiv implementering, så vil det for internettets annoncører være en dårlig forretning. Én af dem er Google, hvis reklameomsætning i 2014 stod for 89,5 procent af selskabets totale omsætning, eller svarende til 59,06 milliarder dollars.
Hvis teleselskaberne implementerer denne blokering, vil det skabe et kæmpe økonomisk tab for Google, som sandsynligvis ikke vil tage let på blokeringen.
Det vil med stor sandsynlighed få Google til at spørge en dommer, om ikke der er tale om brud på loven for et neutralt net, hvor teleselskaberne skal være åben og ikke bestemme, hvad deres forbrugere får at se på den anden side af skærmen.
– Facebooks mobilreklamer har stor succes
På den anden side kan teleselskaberne vælge at udbyde blokeringen som en tjeneste forbrugerne betaler for. Dermed er det et valg og ikke tvungen blokering.
Uanset hvad så kan dette blive til en åben krig, og endnu et spørgsmål om hvad der er tilladt og ikke tilladt at gøre på ”det frie internet”.
– Opfølgning: Ingen dansk reklameblokering på vej
Mere til historien
”Onlinereklamer er ude af kontrol, og det forværrer brugeroplevelsen. Popups, automatisk afspillede videoer og andre former for digital annoncering kan forbruge mellem 10 og 50 procent af mobilforbrugeres dataabonnement”, fortæller Roi Carthy.