Ingen dansk reklameblokering af mobilwebsites

Blokering af reklamer på mobile websites er umiddelbart ikke på vej til Danmark, men TDC er åbne over for muligheden.

mobilreklameDer arbejdes, ifølge Financial Times, med systemer til blokering af reklametrafikken i teleoperatørernes netværk. Systemet kommer fra iværksættervirksomheden Shine, som senere i år er klar til implementering af blokeringen hos et stort europæisk teleselskab.

Hvis en generel blokering af reklamer indføres i stor målestok, vil det uden tvivl være en bombe under forretningsmodellerne hos mange webbaserede virksomheder, hvor hovedparten af indtægterne baseres på netop reklamer.

Teleselskaber vil blokere reklame på mobilen

- Artiklen fortsætter efter annoncen -

I første omgang skal danske mobilbrugere ikke forvente sådanne tiltag, og internetbaserede virksomheder kan i runde ét ånde lettet op.

TDC afviser ikke blokering

MereMobil.dk har foretaget en rundspørge til TDC, Telia, Telenor og 3. Ingen af dem har aktuelle planer om spærring for mobilreklamer.

– ”Vi har på nuværende tidspunkt ingen planer om, at implementere denne type teknologi i vores netværk,” siger David Engstrøm, pressechef i Telia, som bakkes op af Telenor og 3, der heller ikke går med sådanne planer.

TDC er lidt mere åbne over for tankerne.

– ”Vi har sådan set ikke planer om reklameblokering, men som tjeneste betragtet kunne det godt være interessant. Jeg vil da ikke udelukke det, men det er ikke noget som vi har aktuelle planer om,” fortæller Allan Bartroff, rådgiver hos TDC i afdelingen for public affairs til MereMobil.dk.

Allan Bartroff ser ikke udfordringer omkring netneutralitet i tiltaget.

– ”Det ser jeg ikke som et problem. Kunden kan aktivt vælge hvad han/hun ønsker at modtage, eller ikke modtage”.

Her lægger TDC op til, at en blokering kunne være et tilvalg som kunden selv foretager.

Der findes allerede blokering af reklamer de computerbaserede websites. Ifølge PageFair og Adobe har omkring 144 millioner brugere rundt i verden en ad-blocker installeret. Tallet steg med 70 procent fra 2013 til 2014.

Blogvideo: Det betyder reklameblokering for websites

Mere til historien

Google og Facebook er de største aktører på online-reklamemarkedet.


Om John G.

John G. er journalist, mobilekspert og foredragsholder. Han skriver artikler, analyser og anmeldelser til bl.a. Ekstra Bladet og Jyllands-Posten. Du kan også opleve John G. som ekspert i medier som DR, Aftenshowet, Go' Aften Danmark, TV 2 News og DR P3, samt en lang række radioer og udgivelser.