Brug Facebook på jobbet – med god samvittighed

Mange benytter Facebook når de er på arbejde, og inden længe kan det benyttes med god samvittighed og være jobrelateret.

Fremover kan Facebook blive en integreret del af arbejdspladsen.

Fremover kan Facebook blive en integreret del af arbejdspladsen.

Facebook er som udgangspunkt nok noget, som de fleste arbejdsgivere ikke ønsker de ansatte skal gøre brug af i arbejdstiden, men et nyt koncept vil formentlig ændre på dette, nemlig den nye tjeneste ”Facebook at Work”, der er en tilpasset virksomheds-udgave af det populære sociale netværk.

 – Nu vil Facebook indtage din arbejdsplads

Som blandt andre Wall Street Journal og The Guardian rapporter er den første version af Facebook på arbejdspladsen nu lanceret, dog i skrivende stund kun som en applikation til Android og iOS – og med test-adgang til nogle udvalgte virksomheder.

Den nye tjeneste har mange ligheder med det Facebook, som vi kender, når det kommer til udseende og brugerfladen. Men den byder alligevel på nogle væsentlige forskelle, der gør tjenesten bedre egnet for virksomheder.

 – Snag i dine venners gamle Facebook-opdateringer

Meningen med ”Facebook at Work” er, at den blandt andet skal benyttes til at lægge profiler ud for de ansatte, samt benyttes til effektivt samarbejde og kommunikation kollegaer imellem på arbejdspladsen.

Modsat Facebook, så vil ”Facebook at Work” være reklamefri ligesom den angiveligt heller ikke sporer brugeraktiviteten eller gemmer data om brugerne.

 – Facebook Groups – ny app fra Facebook

De oprettede profiler adskiller sig også fra de almindelige Facebook-profiler, så ændringer på en profil ikke påvirker den anden.

Ifølge Facebook er tjenesten fortsat på et tidligt udviklingsstadie, så det er endnu ikke tid til en større lancering eller markedsføring. Hvornår tjenesten er klar til en bred lancering er endnu uvist.

Du kan finde mere information her.

Mere til historien

Facebook er børsnoteret som Facebook, Inc. og er et socialt netværk på internettet. Hjemmesiden er den mest besøgte af sin slags på internettet. Ordet Facebook refererer til de bøger, der uddeles på amerikanske universiteter med billeder af de studerende – det man i Danmark kender som en blå bog.


Om John G.

John G. er journalist, mobilekspert og foredragsholder. Han skriver artikler, analyser og anmeldelser til bl.a. Ekstra Bladet og Jyllands-Posten. Du kan også opleve John G. som ekspert i medier som DR, Aftenshowet, Go' Aften Danmark, TV 2 News og DR P3, samt en lang række radioer og udgivelser.