Kunderne skal juble over teleselskabernes panik

Den hårde priskrig og store konkurrence, som netop nu huserer på mobilmarkedet, giver panik hos mobilselskaberne, men glæder kunderne.

Telebutik, 3

Teleselskabet 3 er et af de teleselskaber som ifølge analytikeren er rimeligt effektivt drevet  (Foto: MereMobil.dk)

Danskerne kan netop nu glæde sig over billigere og bedre abonnementer, da priskrigen og den hårde konkurrence på mobilmarkedet netop nu betyder mange ændringer. Det skriver Business.dk.

For forbrugerne betyder det, at de kan glæde sig over at få mere værdi i deres mobilabonnementer, hvilket enten vil skinne igennem ved lavere priser eller der kommer mere indhold i parkerne evt. a la produkter som Telmore Play.

- Telmore Play kan starte ny mobilkrig

Mobilkrigen har de seneste uger også budt på, at teleselskabet 3 har afskaffet udlandspriser i yderligere seks lande, mens Telenor har lukket 13 butikker og afskediget medarbejdere, Telmore-/Bibob-stifteren Frank Rasmussen har lanceret hans nye selskab Justfone. Derudover har 3 oprustet samarbejdet med Fona-forretningerne og Telenor har indgået samarbejde med Microsoft, der betyder masser af lagerplads til abonnenterne og TDC har denne sommer også udliciteret deres kundeservice.

 - Til kamp mod høje udlandstakster

- “Det er rigtigt godt for telekunderne med så hård konkurrence, der tvinger selskaberne til at være meget, meget innovative. Mange af de tiltag, vi som kunder får tilbudt, er man først med i Europa og nogle sågar i verden. Vi har et relativt avanceret telemarked, når man ser på, hvilke produkter teleselskaberne sender på gaden. Men ingen kan hvile på laurbærrene. Der går kun nogle måneder, hvor man fører, og så spytter konkurrenten noget nyt ud,” siger Morten Imsgard, senioranalytiker fra Sydbank.

Analytikere og telebranchen er enige om, at fire store selskaber på det danske telemarked er mindst ét for meget. Selskaberne kan kun vækste ved at stjæle kunder fra hinanden, da der stort set ikke findes en dansker, som ikke allerede har en mobiltelefon, internetforbindelse og TV-abonnement.

Dårlige netværk = kunder forsvinder

Morten Imsgard mener også, at den eneste måde markedet kan blive mere roligt på er ved en konsolidering. Markedspladsen er simpelthen for lille til, at alle fire aktører kan nå i mål.

Selskabernne kan ikke spare på netværk, da dårlige netværk vil betyde mistede kunder.

De danske selskaber er bestemt heller ikke færdige med at skære til, hvis man skal tro Morten Imsgard.

- Det er tid til hovedrengøring i telebranchen

- “3 er rimeligt effektivt drevet, mens Telia og Telenor reelt har organisationer i Danmark, der er for store i forhold til forretningens omfang. Strategien har en eller anden udløbsdato,” lyder det fra Morten Imsgard.

En af de ting, som for alvor også truer teleselskaberne er konkurrencen udefra, hvor tjenester som Netflix, Skype og lignende tjenester gør forbrugerne dropper de mere traditionelle abonnementer hos teleselskaberne.

- “Det er ikke mængden af spillere men den teknologiske udvikling, der skaber konkurrencen. Masser af selskaber er gået fra at levere én ting, f.eks. Stofa, der oprindeligt solgte TV, men som nu også sælger bredbånd og mobiltelefoni. Samtidig kommer nye spillere ind, der leverer »over the top« (eksterne tjenester oven på den internetforbindelse, som man har i forvejen, red.). Tale, SMS eller TV behøver man ikke længere købe hos et teleselskab,” siger teleanalytiker John Strand fra Strand Consult.

Der er ingen tvivl om, at konkurrencen er hård for selskaberne og det handler også om for forbrugerne at nyde den, da det ikke er til at vide hvor længe den fortsætter.

Mere til historien

Netflix-trafikken fylder, ifølge John Strand, 30 procent af Telenors trafik. Og selskaberne har ikke tilrettelagt deres forretningsmodeller efter, at en enkelt bruger fylder 30 procent af trafikken. De udsættes for en voldsom konkurrence fra nye spillere, hvor mange af dem har en økonomisk fordel, da de ikke er registreret i Danmark.

CBB vinder atter prisen for Danmarks mest tilfredse mobilkunder

For tredje gang i træk har CBB Mobil vundet prisen for mobilbranchens mest tilfredse og loyale kunder.

(mere…)
Her er prisen på PlayStations nye abonnementer

Sony er på vej med en ny abonnementstjeneste til PlayStation. Se den danske pris her.

(mere…)
Ubegrænset lytning i Chapter forsvinder hos Telmore

Chapter lukker for ubegrænset lytning hos Telmore Play-kunderne.

(mere…)
Fastnet bliver nu endnu dyrere hos YouSee

YouSee har annonceret, at der er prisstigninger på vej på mere end 10 procent til omkring 300.000 fastnetkunder.

(mere…)
Mange har ikke styr på deres abonnementer – har du?

Nye tal fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen viser, at mere end hver femte betaler for et abonnement, som de ikke bruger. Har du styr på dine?

(mere…)
Find nemmere rundt i mobilselskaber og sammenlign abonnementer nemt

Du kan selv lave et tele-pristjek og se om du har det bedste om billigste mobilabonnement. Læs her hvordan du sammenligner telepriserne.

Smartphone
Tag et tele-pristjek på mp.dk og sammenlign de bedste mobilabonnementer netop nu (Foto: Jonas Leupe)

####

Mobilen er en essentiel del af hverdagen for rigtigt mange. De fleste går derfor også op i at have en god og solid telefon, som kan leve op til de mange krav og ønsker, som de fleste har i dag. Det er uanset om man har brug for et godt kamera, stærke processer, en holdbar skærm, eller et elegant design.

Ligeså vigtig som mobilen er, er dog også det mobilselskab, som man har tilknyttet. Uden det rette abonnement, så er de fleste telefoner ikke meget værd.

Der er dog mange mobilselskaber på markedet. Det kan derfor være svært at vælge det rette abonnement. Gennem den rette guide online, har man dog mulighed for, at sammenligne abonnementer og se efter deres forskellige fordele og altså ikke blot deres prisforskelle.

mp.dk kan du få detaljerede sammenligninger, over de bedste mobilselskaber på markedet, så du kan finde det helt rette til dig.

Gennemskuelighed med priserne

I tilfælde af de fleste mobilselskaber, så er det ikke så ligetil med priserne.

Der er naturligvis den månedlige pris, hvor man lægger langt den største del af sine omkostninger. Det er dog også vigtigt at holde øje med de andre priser, som er forbundet med et abonnement.

Med guiden i ovenstående link kan du også sammenligne priserne for oprettelse ved et bestemt mobilselskab. Samtidig kan du også se, om der er en bindingsperiode hos de forskellige selskaber. Her kan der nemlig ofte ligge visse skjulte gebyrer, især hvis du ikke er opmærksom på bindingsperioden.

Find det rette tilbud

Det rette mobilselskab kan ofte stå og falde på et særligt tilbud, hvis du vælger at oprette dig hos dem. Disse særlige tilbud bliver også oplistet på mp.dk, så du ikke blot kan sammenligne priserne for de forskellige selskaber, men også de ekstra fordele, som du kan få ud af at oprette dig ved selskabet.

Ofte kan du modtage specielle priser, gavekort eller andre fordele, som kan gøre et bestemt selskab endnu mere tiltalende.

Mere information og flere detaljer

Udover omkostninger, så kan du finde detaljer omkring selskabernes tekniske services. Det er ting som mængden af data i abonnementet, hvilket netværk som selskabet benytter og hvordan fordelene er i udlandet.

Naturligvis kan du også se, om det specifikke selskab har gode anmeldelser og ratings. På denne måde finder du kun de bedste og mest anvendte selskaber. Med den rette information og specifikke detaljer, kan du blive klar med det helt rigtige abonnement til netop dine behov. 

Subscribe - få opdateringer på tråden
Notify of
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer
Kom et skridt foran
Vil du være fuldt opdateret på de seneste nyheder, anmeldelser samt trends og tendenser i mobilbranchen? Få de seneste vurderinger først i vores nyhedsbrev.
Gå til tilmeldingssiden
Vi dækker den bærbare teknologi – smartphones, tablets, smartwatches, forbrugerstof og bringer baggrundshistorier og guides. MereMobil.dk har en ambition om at være den primære kilde at gå til, hvis du ønsker viden om branchen, der hver dag har enorm betydning for os alle.
© 2022 MereMobil.dk. Alle rettigheder forbeholdt.
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram