Apple og Google er de mest værdifulde – igen

Apple og Google hæver igen baren, når det gælder brandværdi, men Huawei overrasker.

Interbrand laver årligt en analyse af verdens mest værdifulde selskaber, set ud fra varemærket (brand-værdi). Igen ligger Apple og Google i toppen.

Interbrand 2014

Interbrand 2014 (Interbrand.com)

Med en brand-værdi på henholdsvis 118 og 107 milliarder dollars, tager Apple førertrøjen for andet år i træk, mens Google må se sig henvist til andenpladsen.

- Artiklen fortsætter efter annoncen -

Det er kun ét år siden Apple tog føringen fra den tidligere rekordholder, Coca Cola, der igennem 12 år har ligget nummer ét på Interbrands top 100 liste.

Google nu mere værdifuld end Apple

Det er dog ikke alle der er enige i Interbrands analyse. Google blev tidligere på året erklæret som det mest værdifulde brand, dette var dog på MillwardBrowns liste.

Kinesisk fremgang

Interbrands liste indeholder i år en mindre overraskelse. Kinesiske Huawei er for første gang kommet i top 100, med en brand-værdi på 4,3 milliarder dollars. Selskabets værdi placerer dem som nummer 94, hvilket er bedre end det HTC kunne præstere tilbage i 2011, da de for en kort stund kom ind som nummer 98.

Placeringen betyder at Huawei har overhalet selveste Nokia, der siden 2008 er gået fra nummer fem til nu at ligge nummer 98. Dette kan meget vel være sidste gang vi ser Nokia på listen.

Mere til historien

Microsoft er gået tre procent frem, men ligger fortsat nummer fem. Samsung er gået et skridt frem og ligger nu nummer syv.


Om Jacob Smidt

Jacob er mobilfreak med en forkærlighed til Android. Han har tidligere været en fast del af den daglige nyhedsdækning, men bruger nu sin fritid på at skrive om seneste nyt. Ud over bred viden om Android og Google, har han også en stor forståelse for IT og elsker at lege med nye gadgets.