Du har ret til en ny mobiltelefon ved ombytning
Ved reparation af mobiltelefoner har forhandleren, ved ombytning af en telefon, pligt til at tilbyde en ny, og ikke en genbrugt.
Hvis din telefon er købt som ny og går i stykker skal forhandleren sørge for at få den lavet, eller tilbyde en helt ny – ikke en ”remanufactured”, ”preowned” eller ”refurbished”. Du har ret til en ny mobiltelefon, ikke en brugt.
Det slår Forbrugerklagenævnet fast i en principiel sag. En kunde nægtede at tage imod en såkaldt ”remanufactured” mobiltelefon, som forhandleren tilbød ham. En sådan telefon kan indeholde brugte dele.
Kunden bad om at få sin egen repareret eller om at få en ny telefon, hvilket forhandleren ikke imødekom, hvorefter Forbrugerklagenævnet blev bragt ind i sagen.
– ”Hvis forbrugerens egen telefon er købt som helt ny er et ikke korrekt at tilbyde en brugt. I den situation skal kunden have tilbudt et helt nyt produkt,” siger chefkonsulent i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Henrik L. Sedenmark.
– Sådan er du stillet ved køb af mobiler på afbetaling
Hvad er remanufactured eller refurbished?
Remanufactured, refurbished eller preowned. Navnene er mange og dækker over nogenlunde det samme; at der er tale om brugte produkter.
Remanufactured betyder, at telefonen har et nyt ydre men kan indeholde hardware inden i, der er både nyt og brugt. Det kan være kamera, højtaleren, vibrator eller logicboardet.
En telefon som er refurbished kan have brugte dele på den ydre såvel som indre del, hvilket også gælder for produkter som er preowned.
Købeloven siger, at forbrugeren skal have en vare, der stemmer overens med den oprindelige aftale der blev indgået ved handlen.
– Apple må ikke kræve penge for skærmskift
Mere til historien
Generelt kender danskerne ikke nok til deres rettigheder. Det betyder, at de ofte køber en ny telefon, fremfor at få den gamle repareret.