Apple må ikke kræve penge for skærmskift

Hvis iPhone 5-skærmen skal udskiftes i forbindelse med knapreparation, så må Apple ikke kræve penge for det, siger forbrugerjurist.

Apple iPhone 5

Apple iPhone 5 (Foto: MereMobil.dk)

Apple tilbyder i et særligt ”udskiftningsprogram” gratis reparation af tænd/sluk knappen på iPhone 5, hvis modellen er produceret i marts 2013. Årsagen er, at der er fundet fejl i mekanismen, der kan føre til, at knappen ikke fungerer som den skal.

Apple tilbyder gratis knap-reparation af iPhone 5

Betingelserne for udskiftningen indeholder et forbehold omkring skærmen. Hvis denne er revnet eller krakeleret, forbeholder Apple sig ret til at udskifte den på kundens regning.

Apple skriver: ”If your iPhone 5 has any damage such as a cracked screen which impairs the replacement of the sleep/wake button, that issue will need to be resolved prior to the sleep/wake button replacement. In some cases, there may be a cost associated with the repair.

Forbrugerrådet Tænk: Det må Apple ikke

Forbrugerrådet Tænk mener ikke, at Apples forbehold er i orden.

– ”Hvis der er noget galt med telefonen, som er en produktionsmæssig fejl, hvilket noget tyder på, skal en eventuel reparation ske uden beregning for kunden,” siger Jakob Steenstrup, jurist i Forbrugerrådet Tænk til MereMobil.dk.

Han fortæller videre, at hvis der i forbindelse med en reklamationsberettiget reparation skal udskiftes øvrige dele i telefonen, for at den egentlige reparation kan udføres, kan kunden ikke uden videre pålægges denne omkostning.

Tre små tips til din iPhone

Med andre ord. At skærmen har en flænge, har ikke noget med den pågældende fejl at gøre. Kan knapudskiftningen ikke ske uden samtidig at udskifte yderligere dele på telefonen, må disse følgeomkostninger som udgangspunkt dækkes for kunden. Alternativt må der findes en anden løsning, hvorved kunden kompenseres for fejlen.

– ”Man skal i øvrigt skelne mellem Apples såkaldte ’program’ og de ufravigelige forbrugerrettigheder, som man har direkte over for den forhandler, hvor man har købt produktet,” slutter Jakob Steenstrup.

Tjek disse smarte apps til iPhone

Ingen kommentar fra Apple

MereMobil.dk har rettet henvendelse til Apple, for at give dem mulighed for at forholde sig til kritikken fra Forbrugerrådet Tænk.

Apple har ikke vent tilbage før deadline. En eventuelt udtalelse vil blive opdateret i denne artikel senere.

Mere til historien

Forbrugerrådet Tænk har tidligere været efter Apple. En af sagerne handlede om børn, som havde brugt penge på spil i App Store uden forældrenes viden. Her mente Forbrugerrådet, at Apple skal betale erstatning til forældrene.


Om John G.

John G. er journalist, mobilekspert og foredragsholder. Han skriver artikler, analyser og anmeldelser til bl.a. Ekstra Bladet og Jyllands-Posten. Du kan også opleve John G. som ekspert i medier som DR, Aftenshowet, Go' Aften Danmark, TV 2 News og DR P3, samt en lang række radioer og udgivelser.