Danskerne får ikke mobilen repareret

Mange danskere er i tvivl om deres rettigheder hvis mobilen går i stykker. Ofte køber de ny i stedet for at få den gamle repareret.

reparation service værksted

Reparation af smartphone (Foto: MereMobil.dk)

En ny undersøgelse, som er foretaget for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen viser, at danskerne ikke kender deres rettigheder, hvis mobiltelefonen går i stykker.

Det betyder, at mange danskere er i tvivl om hvad de har ret til og i stedet køber en ny fremfor, at få den gamle mobil repareret.

– ”Man kan ganske enkelt spare både penge og tid på at kende sine rettigheder. For eksempel er der mange, der ikke ved, at de ofte kan få pengene tilbage, hvis en mobiltelefon gentagne gange skal repareres på grund af fejl, som sælgeren har ansvaret for,” siger kontorchef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Camilla Hesselby.

Taber du mobiltelefonen i toilettet eksempelvis, så er der ingen tvivl om at du selv står for udgiften til reparationen – ellers skal bruge din forsikring på dette. Men hvordan skal man forholde sig, hvis knappen ikke længere virker og det er sælgers ansvar at udbedre skaden?

Undersøgelsen viser, at otte ud af ti danskere er klar over, at det er sælgeren og ikke producenten man skal gå til, hvis mobilen går i stykker i reklamationsperioden. Men derefter begynder tvivlen at nærme sig og over 60 procent af de adspurgte ved ikke, at sælgeren har ét til to forsøg til at reparere en mangel ved telefonen.

Skal ejeren undvære mobiltelefonen, så siger Forbrugerklagenævnets praksis, at det i langt de fleste tilfælde er rimeligt, hvis telefonen bliver repareret inden for cirka 14 dage. Mere end 40 procent af de adspurgte var ikke klar over dette. Og lidt færre tror fejlagtigt også, at de per automatik har ret til en låne-telefon.

Der er også mange som ikke ved, at sælgeren må opkræve et gebyr (af en rimelig størrelse), hvis fejlen på enheden ikke er omfattet af reklamationsretten og kunden har accepteret gebyret på forhånd. Knap 37 procent af de adspurgte kendte ikke til dette.

Tendensen er dog klar når forbrugerne selv bærer skylden. Her har kun 38 procent af de adspurgte tænkt sig, at få telefonen repareret, mens de øvrige 62 procent vil købe en ny.

Du kan læse mere om undersøgelsen her.

Mere til historien

Undersøgelsen er foretaget af Megafon og 1.040 mobiltelefonejere har medvirket. Du kan tage denne test og blive klogere på dine rettigheder når elektronisk udstyr går i stykker.


Om Lene Birkeslund

Lene er IT-journalist. Siden 2006 har hun dækket mobilbranchen og utallige produktlanceringer. Hver dag er hun opdateret på den seneste udvikling og kommende trends.