Apple og IBM i tæt samarbejde – går efter erhvervslivet

Et nyt partnerskab mellem Apple og IBM er en realitet. Bliver det Apples gennembrud i erhvervslivet?

Tim Cook, Apple CEO and Ginni Rometty, IBM CEO today announced a global partnership to transform enterprise mobility through a new class of business apps—bringing IBM’s big data and analytics capabilities to iPhone and iPad. Courtesy of Apple/Paul Sakuma

Tim Cook, Apple CEO and Ginni Rometty, IBM CEO today announced a global partnership to transform enterprise mobility through a new class of business apps—bringing IBM’s big data and analytics capabilities to iPhone and iPad. Courtesy of Apple/Paul Sakuma

Det er ingen hemmelighed, at Apple længe har jagtet de lukrative erhvervskunder og nu har selskabet måske fundet en løsning. Apple oplyser i en pressemeddelelse, at de indgår et tæt partnerskab med IBM.

Som en del af partnerskabet, skal IBM udvikle iOS-baserede applikationer til deres big data- og analyse-tjenester, samt promovere iPhone og iPad til deres kunder.

- Artiklen fortsætter efter annoncen -

De første applikationer ventes, at være klar til efteråret, hvilket formentlig passer med frigivelsen af iOS 8. Og de første applikationer vil formentlig være udviklet til detail-handlen, sundheds- og finanssektoren, forsikrings- og telebranchen – alt sammen brancher hvor IBM er stærke.

Det er planen, at IBM skal udvikle mere end 100 applikationer og services til Apples iOS. Applikationerne skal forsøge at dække de behov, som IBM møder hos deres erhvervskunder.

Foruden dette er det også meningen, at IBM skal tilpasse deres cloud-tjenester til iOS. Desuden vil IBM-kunder også kunne leje hardware enheder fra Apple via IBM.

Apple skal også yde sit i partnerskabet, der ifølge Tim Cook åbner et enormt markedspotentiale for Apple. De skal tilbyde en ny garanti-ordning, som søger for IBM’s erhvervskunder kan få hjælp og support døgnet rundet.

Det nye samarbejde mellem Apple og IBM kan blive en stor udfordrer til Google og Microsoft, som begge i dag har langt bedre fat i erhvervslivet end Apple har. Mest underligt er det, at IBM satser på én producent og dermed fravælger både Googles Android og Microsofts Windows Phone platform.

Mere til historien

Microsoft med Satya Nadella i spidsen har en vision om “mobile first, cloud first”, hvilket blev fortalt da de præsenterede Office til iPad, og det ser ud til IBM og Apple går samme vej.

Tags: , ,

Om Lene Birkeslund

Lene er IT-journalist. Siden 2006 har hun dækket mobilbranchen og utallige produktlanceringer. Hver dag er hun opdateret på den seneste udvikling og kommende trends.