Hvorfor trækker Sony sig ikke fra smartphones?
Sony Xperia-telefonerne sælger ikke nok. Hvorfor trækker Sony sig ikke ud og dropper smartphones?
Sony kan næppe kaldes en stor global spiller på smartphone-markedet, men de er her stadig.
Det er underligt, at Sony ikke gør mere ud af smartphones, når de stadig producerer telefoner. Sony er jo ellers superdygtige og meget store inden for f.eks. PlayStation, musik- og filmproduktion samt professionelt kamera- og tv/videoudstyr.
På hjemmemarkedet i Japan går det heller ikke godt længere.
Salget i Japan er faldet drastisk. Der var en nedgang på hele 40 procent i 2023, og analytikere forventer et lignende fald i 2024. Det skriver Bloomberg.
Apple dominerer, og Google har gjort en aggressiv entré på markedet, hvilket har skadet Sony. Specielt Googles Pixel Fold med den foldbare skærm tiltaler mange japanske forbrugere, og Sony tilbyder ikke lignende produkter.
Pixel Fold er ikke tilgængelig i vores markedsområde.
Sony fastholder dog, at smartphone-forretningen er vigtig for deres overordnede strategi, lyder det fra Bloomberg. Sony mener, at erfaringerne fra smartphone-udvikling hjælper dem med at skabe teknologi til at forbinde brugere og levere underholdning.
Mangler du et billigt mobilabonnement, så tjek lige her de aktuelle kampagnetilbud hos Oister Annoncelink
Nichefokus har ikke fungeret for Sony
Selskabets fokus på nicheprodukter i den høje prisklasse har ikke været en succes.
De dyre Xperia-telefoner med specielle funktioner som f.eks. ekstraordinære skærme med 4K, avancerede kameraer og et særligt fokus på lyd og video, appellerer ikke til alle.
Problemet er blandt andet, at batteriet drænes hurtigt af skærmene, og indholdet er ikke altid tilpasset billedformatet. Desuden er kameraindstillingerne for komplicerede for almindelige brugere.
Sony forsøger at vinde yngre brugere, men Apples iPhones er stadig det foretrukne valg blandt de unge i Japan. I stedet er det primært brugere i 40’erne og derover, der anvender Xperia-telefoner.
NYE TILTAG I SONY XPERIA 1 VI (2024)
Sony har i topmodellen Xperia 1 VI droppet 21:9-skærmformatet og 4K-opløsning til fordel for mere standardiserede formater og opløsninger, der giver bedre batterilevetid og sandsynligvis også bedre kompatibilitet med apps og indhold. Derudover øges lysstyrken betydeligt, hvilket kan være en stor fordel i lyse omgivelser. Det tyder på, at Sony er ved at erkende behovet for at tilpasse sig markedets tendenser for at forblive konkurrencedygtige.
Hovedændringer i Xperia 1 VI
– Sony dropper 21:9-formatet og går over til 19.5:9
– 4K-opløsning droppes til fordel for Full HD+
– Lysstyrken øges med 50 procent sammenlignet med den forrige model.
Læs mere om Sony Xperia 1 VI
Analytikere: Sony skal opgive kampen
Analytikere mener, at Sony bør opgive kampen mod Apple, skriver Bloomberg.
I stedet for at jagte Google og Samsung i premiumsegmentet, bør Sony i stedet fokusere på mellemklassen omkring 3.500-4.000 kroner.
Sony har traditionelt fokuseret på premiumprodukter til 9.999 kroner her i Danmark, og de første lanceringer i år tyder på, at Sony umiddelbart ikke ændrer strategien.
VIL DU OPDATERES? ⚡️ Vi vender dig tre gange om ugen de seneste technyheder i indbakken. Blandt alle tilmeldte finder vi hver måned en vinder af en powerbank fra GreyLime. Tilmeld dig gratis her! Afmeld når du har lyst. Læs mere om konkurrencen her.
Her er priserne på Sony Xperia 1 VI
Vi henter priserne. Vent venligst ⏳
Indlæses priserne ikke?
Forsøg venligst at genindlæse siden, og vent et øjeblik.
Mere til historien
Sony stoppede for længe siden med at offentliggøre indtjeningen fra smartphonedivisionen for at undgå pres fra investorer om at lukke den.