Spilbaserede apps hjælper elever og lærerne
I skoleklasser er der stor forskel på læseniveauet. Spilbaserede læseapps kan hjælpe lærerne.
Gamification, også kendt som spilbaseret læring, vinder frem i Danmark via apps, som giver brugerne point, når noget er korrekt.
Det styrker børnenes faglige motivation, men giver også lærerne mulighed for, at få indblik i elevernes individuelle læse- og udviklingsniveau. Sådan lyder det fra Thomas Tegner, der er landechef for Pickatale Danmark.
-“Børn vokser i dag op med computer og iPad, og de fleste uanset alder kan lide at game, så en spilbaseret læring vil ofte være en virksom måde at motivere børn til at læse. Gennem de indbyggede spil, konkurrencer og quizzer kan børnene selv og deres pædagoger og lærere få indblik i deres læsefaglige niveau,” siger Thomas Tegner i en pressemeddelelse.
LÆS OGSÅ: Skærmtid kan ødelægge små børns hjerne
Læse-app giver info om de individuelle niveauer
Ofte er der stor spredning i læseniveauet i en skoleklasse, hvilket gør det relevant, at få indblik i det individuelle niveau.
-“Læsebaserede niveauforskelle blandt skolebørn opstår blandt andet som et produkt af en række miljømæssige faktorer. Hvis forældrene for eksempel altid har læst og haft bøger fremme i hjemme, har børnene bedre forudsætninger for selv at gribe fat i læsningen,” siger Lisbet Vestergaard, der er projektleder hos tænketanken Fremtidens Biblioteker.
Pickatale er et bud på en læseapp med indbyggede spilelementer, der netop nu er ved at blive udrullet på flere skoler og daginstitutioner. I appen kan man monitorere børnenes fremgang i forhold til antallet af læste bøger, tiden de bruger på dem og hvordan de efterfølgende klarer quizzer.
Der findes også en læseapp, som hedder Manemo (anmeldelse), hvor forældreappen har en række funktioner, der gør det muligt at belønne barnet og se læsehastighed m.m.
LÆS OGSÅ: Når skolebørn får mobil – dette skal du overveje nøje
Mere til historien
Skal læseapps kunne bruges til noget, så skal man være sikker på, at brugerne benytter egne profiler, da resultaterne bliver misvisende, hvis andre har brugt ens adgang.