Når skolebørn får mobil – dette skal du overveje

0

GUIDE: Hvornår skal mit barn have en mobil? Hvilket abonnement skal jeg vælge? Her er lidt hjælp til børn og mobiler ved skolestart.

Børn og smartphones (Foto: Telia)
Børn kan have stor glæde af smartphones, men du skal som forældre overveje hvordan børnene får et fornuftigt forhold til telefonen (Foto: Telia)

Skoleferien er ovre og hverdagen er i gang igen. En hverdag, som med corona blandt os, er nderledes end tidligere. Børn kan blive sendt hjem, da skoler kan lukke, hvis en elev eller lærer bliver testet positiv med covid-19.

Derfor finder nogle forældre tryghed i, at børn har mobilen med i skole. Dermed får de små måske en mobil før du som forældre ellers havde tænkt dig.

Så mange timer bruger ungerne på smartphonen

Når skolebørn har en mobiltelefon, er der mange ting, som skal overvejes. En smartphone giver nemlig mange muligheder – både gode og dårlige. En god samtale med barnet og fornuftig mobilbrug er på sin plads.

En smartphone åbner for en verden med fri adgang til internettet og hvad det kan byde på. Dette gælder også diverse apps, som ikke altid er egnede for børn.

En af de vigtige ting du skal overveje er, hvor meget data dit barn har brug for i abonnementet. Herunder finder du et par vejledende nøgletal.

SÅ MEGET DATA BRUGER TJENESTERNE

30. min. YouTube pr. dag = 6 GB data/md.
30. min. Online spil pr. dag = 100 MB/md.
30. min. Musikstreaming pr. dag = 1 GB/md.

Et særligt abonnement til børn kan være en fordel

De forskellige teleselskaber reklamerer i ny og næ med mobilabonnementer, som er målrettet børn. Det kan give større tryghed for dig som forældre, hvis der er større kontrol med abonnementet.

Her er en liste over nogle af de funktioner, der typisk findes i et børneabonnement.

  • Spærring for brug af data i lande som ikke indgår i abonnementet
  • Spærring for opkald til udlandet
  • Spærring for køb af ekstra data
  • Spærring for brug af data, beskeder og samtaler i internationale farvande
  • Spærring for takserede tjenester
  • Spærring af servicenumre
  • Hemmeligt- og udeladt nummer
  • Saldokontrol

OVERBLIK: Hvad er et børneabonnement?

Flere teleselskaber har forskellige børneabonnementer – simpelthen fordi børnenes behov ændres hurtigt i starten de har en smartphone. Derfor anbefaler vi også, at du som forældre følger forbruget nøje.

Har du børn som gamer og derfor taler med vennerne over telefonen mens de spiller, er det også vigtigt, at du tipper dem om, at de kan være på trådløst netværk og benytte gratis apps, som Skype, FaceTime eller andet. Og ellers skal du søge for at abonnementet har fri tale.

Hvornår får børn deres første mobiltelefon?

Tilbage i november 2018 skrev vi følgende:

-”Danskerne mener, at børnene skal være ældre end de reelt er når de skal have deres første mobil. Forskellen på hvad vi mener og gør, er stor.”

Her viste en undersøgelse, som Telia foretog, at børnene skulle have deres første telefon når de var 10,6 år gamle og gik i 4. klasse. Virkeligheden var dog markant anderledes – viste samme undersøgelse. Danske børn var nemlig typisk 8,5 år gamle, når de fik den første mobil.

Skal dine børn have mobil for første gang, så er det vigtigt, at mobilabonnementet passer til barnet – og giver dig tryghed. Med OiSTER Kids %%%% får du fuld kontrol over dit barns forbrug. Det gælder også for de lidt større børn, som stadigvæk skal ”passes på”.

Mere til historien

Generelt er det altid godt, at gå mobilabonnementerne i hjemmet igennem i ny og næ. Der kan være mange penge at spare, da ens forbrug ændrer sig.