Mange har ikke styr på deres abonnementer – har du?

Nye tal fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen viser, at mere end hver femte betaler for et abonnement, som de ikke bruger. Har du styr på dine?

Aviser Newspaper
Har du styr på dine avis-, mobil-, og streamingabonnementer? Mange betaler automatisk uden aktivt at tage stilling til om de har brug for tjenesten (Foto: Andrys Stienstra)

Har du et abonnement til fitnesscenteret eller en streamingtjeneste, som du ikke gør brug af særlig tit? Eller har du glemt, at du havde? Ja, så er du ikke alene.

Nye tal fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen viser, at mere end hver femte forbruger betaler for et abonnement, som de enten ikke bruger eller får nok ud af.

LÆS OGSÅ: Find nemmere rundt i mobilselskaber og sammenlign abonnementer

Analysen fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, baseret på betalingsdata fra 117.000 forskellige abonnementer, viser også, at langt flere personer opsiger deres abonnement, når de aktivt skal tage stilling til betalingen og den ikke bare ”kører af sig selv”.

-“En af de store fordele ved automatisk betaling af vores abonnementer er, at vi ikke selv skal bøvle med at huske at betale vores regninger til tiden. Bagsiden af medaljen er så, at vi kan miste overblikket over, hvad vi betaler til,” siger Flemming Steen Nielsen, der er kontorchef i Forbrugerpolitisk Center i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Tidligere afgørelser fra Teleankenævnet og Forbrugerklagenævnet viser, at forbrugerne ikke kan være sikre på, at de kan få tilbagebetalt penge for et abonnement, hvis de ikke har været opmærksomme på, at de har betalt det – heller ikke selvom det ikke har været brugt.

Betaler du for noget du ikke bruger

-“Hvis vi som forbrugere ikke er opmærksomme på vores abonnementer og løbende evaluerer, om vi fortsat har behov for dem, så kommer vi nemt til at betale for noget, som vi ikke har brug for,” siger Flemming Steen Nielsen.

De mange betalingsdata som indgår i analysen, viser også, at sandsynligheden for at forbrugere opsiger et abonnement, er 70 procent højere i gruppen, hvor de skal tage stilling til det end der, hvor det kører automatisk.

Typisk er det faktisk fordi, at et betalingskort er udløbet og automatiske bliver afvist, at forbrugerne bliver klar over, at de har et givent abonnement.

-”Vi kan se, at det har en tydelig effekt, når forbrugerne skal tage stilling til deres betaling. Markant flere vælger at opsige deres abonnement. Hensigten med vores analyse er dog ikke, at forbrugerne skal opsige deres abonnementer. De skal være opmærksomme på, hvad de betaler til, og så skal de i øvrigt nyde godt af den automatiske levering og betaling, der følger med de abonnementer, de bruger,” siger Flemming Steen Nielsen.

Mere til historien

Netflix er også klar over, at flere brugere benytter samme abonnement – også selvom de ikke er samme husstand. Det vil de nu forsøge, at gøre op med vha. merbetaling.

Oister: Sneen daler og prisen falder

Selvom sneen ikke daler ned, så har Oister holdt deres ord i den nye kampagne. Prisen er nemlig faldet på en række abonnementer.

(mere…)
Er Eesy dårligere end YouSee?

TIP: Får du dårligere dækning og lavere hastighed ved at vælge Eesy frem for YouSee?

(mere…)
Tegn nyt abonnement og få et SuperGavekort 

Leder du efter et godt tilbud på mobilabonnement? Tjek her! Du får et gavekort på 500 kr. med oveni ”hatten”.

(mere…)
Disse mobilabonnementer er billigere end en frysepizza

Har du IKKE brug for en kæmpe datapakke, så tjek det gode Black Week tilbud.

(mere…)
Spar penge – mange mobilabonnementer er sat ned netop nu

PRISOVERBLIK: Vi har samlet et udvalg af tilbud på mobilabonnementer, der er på "Black Friday"-tilbud.

(mere…)
Oister klar med gratis smartwatch

1.000 GB data / md, fri tale og et gratis Samsung-ur.

(mere…)
Subscribe - få opdateringer på tråden
Notify of
1 Kommentar
Ældste
Nyeste
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer
Kom et skridt foran
Vil du være fuldt opdateret på de seneste nyheder, anmeldelser samt trends og tendenser i mobilbranchen? Få de seneste vurderinger først i vores nyhedsbrev.
Gå til tilmeldingssiden
Vi dækker den bærbare teknologi – smartphones, tablets, smartwatches, forbrugerstof og bringer baggrundshistorier og guides. MereMobil.dk har en ambition om at være den primære kilde at gå til, hvis du ønsker viden om branchen, der hver dag har enorm betydning for os alle.
© 2024 MereMobil.dk. Alle rettigheder forbeholdt.
magic-wandarrow-right-circle
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram