YouSee sender stor regning videre til en million kunder
Prisen på rettighederne til at sende sportsbegivenheder får endnu en tv-udbyder til at hæve priserne.
De mange penge i sportens verden skal hentes ét sted, og det er hos slutbrugerne.
For en måned siden hævede TV 2 priserne – igen – på sportsprodukterne i TV 2 Play for de eksisterende kunder. Nu er det Yousee, som blandt andet bruger rettighederne til at sende tv fra sportsbegivenheder som løftestang til prisstigninger for i omegnen af en million tv-kunder.
– “Vi kan bekræfte, at alle vores tv-løsninger vil stige i pris fra 1. januar 2022. Langt størstedelen af vores tv-kunder – omkring 80 procent – vil opleve prisstigninger på mellem 10 og 40 kroner”, skriver Christian Morgan, direktør for YouSee, til B.T. i et svar på mail.
Sport koster
Han bekræfter, at det ikke mindst er rettighederne til sportsbegivenheder, som presser prisen op.
– “Ikke mindst rettighederne til en række populære sportsbegivenheder er steget med flere hundrede procent”, skriver Christian Morgan til B.T.
Ud over stigende priser står kunderne også over for ændringer i sammensætningen af tv-pakkerne.
Helt præcist hvilke ændringer, der sker, er endnu uvist, men Yousee bekræfter at TV 2 News flyttes til grundpakken, og at der kommer nyt indhold i bland selv-delen – eksempelvis bliver HBO Nordic snart lavet om til HBO MAX, skriver B.T.
Først den ene, så den anden
Tidligere på året steg prisen på Viaplays pakker. Blandt andet steg Viaplay Total-pakken markant.
Viaplay Total indeholder film, serier og sport, og her var stigningen på intet mindre end 110 kroner fra 339 kroner til 449 kroner. Det er en prisstigning på 1.320 kroner om året.
Samtidig blev Viaplays sportspakke ligeledes sat op med 110 kroner fra 309 kroner til 419 kroner for eksisterende kunder, mens den ikke længere tilbydes nye kunder.
Kigger man på sportsindhold og TV 2, så er TV 2 Play med sport steget intet mindre end 60 kroner siden TV 2 i 2020 flyttede sportsindholdet.
I 2020 steg pakken med 40 kroner, i januar i år kom der en prisstigning på 10 kroner og med den seneste stigning, som træder i kraft i oktober, er der lagt endnu 10 kroner oven i – og det er vel at mærke for de eksisterende kunder.
Nye kunder betaler allerede 169 kroner for “Favorit + Sport med reklamer ” og 199 kroner for “Favorit + Sport uden reklamer” om måneden.
Ligger som man har redt
Hvis man er lidt frisk kan man sige, at tv-seerne ligger som de redt, når det kommer til snigende prisstigninger.
Stille og roligt vælger flere og flere danskere nemlig streaming til og det klassiske tv-signal fra.
Således viser de seneste tal fra Kantar Gallup, at 26 procent af danskerne helt har droppet det klassiske tv-signal.
Samtidig viser tal fra DR Medieforskning, at 80 procent af danskerne streamer videoindhold på ugentlig basis. Det tal var i 2017 på 45 procent.
Mere til historien
Yousee er landets største tv-udbyder, men ifølge Mediawatch viste regnskabet for andet kvartal i år et fald i antallet af tv-kunder på 7.000. Kundebasen tæller nu 1.006.000 tv-kunder, og det er intet mindre end 208.000 færre kunder i forhold til andet kvartal 2019.