Nu skal TikTok undersøges

Datatilsynet vil foretage en undersøgelse, som skal afklare om den populære TikTok-app lever op til reglerne for databeskyttelse.

Tiktok
 TikTok har ikke etableret et hovedsæde i Europa. Spørgsmålet er hvad Datatilsynet reelt kan stille op, hvis ikke TikTok lever op til reglerne. (Foto: Markus Winkler)

Den populære app TikTok, hvor brugere kan dele korte videoer med sang, dans, humor eller andet, skal nu under luppen hos Datatilsynet.

TikTok slår alle rekorder trods kritik

Datatilsynet oplyser, at de vil foretage en undersøgelse af TikTok for at tjekke om appen lever op til reglerne om databeskyttelse.

Der er rigtigt mange børn, som bruger TikTok og ifølge GDPR (EUs persondataforordning) har de krav på en særlig beskyttelse af deres oplysninger. Sådan lyder det fra Cristina Angela Gulisano, direktør i Datatilsynet, i en pressemeddelelse.

Cristina Angela Gulisano fortæller ligeledes, at Datatilsynet vil undersøge en række sikkerhedsmæssige aspekter af TikTok.

Generelt har TikTok og Beijing ByteDance Technology, som står bag appen været kritiseret for at stjæle og bruge oplysninger fra de brugere, som benytter appen og har den installeret på deres smartphone. Ligesom de har fået kritik for ikke at fjerne videoer, hvor der indgår vold, racisme, børne- og dyremishandling.

Bandlyst i Indien

Det er spændende, hvad Datatilsynet finder ud af i deres undersøgelse. Den indiske regering har netop bandlyst TikTok og 58 andre apps. Danske eksperter opfordrer også danskerne til at slette TikTok fra deres telefon.

Ekspert: Slet TikTok med det samme

Datatilsynet har selv valgt at undersøge TikTok nærmere. Der er tale om en ”egen-driftssag”. Disse er på linje med tilsynsbesøg, klagesagsbehandling og behandling af underretninger om brud på persondatasikkerheden. Det er en af de muligheder, at Datatilsynet har for at føre kontrol med om der bliver passet på danskernes personoplysninger.

Hvis Datatilsynet finder lejlighed til at rejse kritik af TikTok så er det interessant, hvad de vil gøre ved en app, der er baseret i Kina.

Mere til historien

Langt de fleste brugere optager videoer af sig selv, hvor de mimer til forskellige sange eller danser. Appen blev også populær blandt mange mens Danmark var lukket ned pga. coronakrisen. TikTok er den app, som er downloadet mest i ét kvartal nogensinde. I første kvartal 2020 blev den downloadet 315 millioner gange på verdensplan.

Læs også:
TikTok er populær – men USA frygter national sikkerhedsrisiko

Messenger får HD-video og AI-nyheder

Facebook Messenger får endelig HD-videoopkald til brugerne og kommer med små AI-nyheder.

(mere…)
Bluesky runder 20 millioner brugere

Det sociale medie Bluesky har nu over 20 millioner brugere og fortsætter med en kæmpe vækst.

(mere…)
Ny app bringer Geminis AI-funktioner til iPhone

Så er Gemini blevet til en app som iPhone-brugerne kan anvende.

(mere…)
Bluesky runder 15 millioner brugere

Det sociale netværk Bluesky runder 15 millioner brugere og oplever for tiden en kraftig stigning.

(mere…)
Meta planlægger reklamer på Threads

Meta har planer om reklamer på platformen Threads til næste år.

(mere…)
Nu skal du igen planlægge dit forbrug

Der er mange penge at spare for tiden, hvis du planlægger dit forbrug og holder øje med priserne på strøm.

(mere…)
Subscribe - få opdateringer på tråden
Notify of
2 Kommentarer
Ældste
Nyeste
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer
Kom et skridt foran
Vil du være fuldt opdateret på de seneste nyheder, anmeldelser samt trends og tendenser i mobilbranchen? Få de seneste vurderinger først i vores nyhedsbrev.
Gå til tilmeldingssiden
Vi dækker den bærbare teknologi – smartphones, tablets, smartwatches, forbrugerstof og bringer baggrundshistorier og guides. MereMobil.dk har en ambition om at være den primære kilde at gå til, hvis du ønsker viden om branchen, der hver dag har enorm betydning for os alle.
© 2024 MereMobil.dk. Alle rettigheder forbeholdt.
magic-wandarrow-right-circle
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram