Og hvad så? YouSee mister 71.000 tv-kunder
KOMMENTAR: YouSee har ikke mistet 71.000 tv-kunder som følge af Discovery sagen. Formodentlig betyder sagen langt mindre end mange tror.
TV-distribution er under forandring i disse år. Det mærker det TDC-ejede YouSee tydeligt. Således mistede YouSee 71.000 tv-kunder i 2019. Det kan læses i kvartalsregnskabet fra TDC.
I årets sidste tre måneder forsvandt 24.000 kunder. Det er lidt flere end i tredje kvartal. Her sagde 19.000 tv-kunder farvel til YouSee.
En lang række artikler har de seneste dage brugt Discovery-sagen som forklaringen på de flygtende kunder. Det er uden tvivl rigtigt, at nogle kunder har klippet forbindelsen til YouSee som tv-udbyder, men jeg tror langt fra det er hele forklaringen.
De første artikler om Discovery-problematikken kom i slutningen af september 2019 – altså ved udgangen af tredje kvartal. Fra andet til tredje kvartal mistede YouSee 19.000 tv-kunder – lidt færre men stadig mange – sammenlignet med faldet fra tredje til fjerde kvartal.
Set over hele 2019 har YouSee mistet 71.000 kunder på tv-forretningen, men faldet ligger altså ikke kun i fjerde kvartal, hvor Discovery-sagen var på sit højeste. Det var også i dette kvartal, at antallet af artikler bugnede og hvor YouSee udsendte breve til kunder om, at samarbejdet med Discovery om blandt andet Kanal 4, Kanal 5, Eurosport m.fl.
Faldet i fjerde kvartal svarer til, at YouSee har mistet 1,6 procent af tv-kunderne. Faldet fra fjerde kvartal 2019 til første kvartal 2020 udgjorde til sammenligning 1,3 procent af kunderne på tv-platformen.
Min påstand er, at YouSee uanset om der kom en aftale med Discovery eller ej, havde mistet et nogenlunde tilsvarende kundeantal i dette kvartal. Når tallene kommer fra første kvartal 2020 bliver det interesant at se, hvorvidt jeg fortsat har ret i, at den høje larm omkring denne sag, har betydet forholdsvist lidt for YouSee.
Så mange tv-kunder har YouSee mistet
TV-kunder | Forskel | |
Q1 2019 | 1.225.000 | -17.000 |
Q2 2019 | 1.214.000 | -11.000 |
Q3 2019 | 1.195.000 | -19.000 |
Q4 2019 | 1.171.000 | -24.000 |
Er der mere kaffe?
Når medieomtalen af en sådan sag har lagt sig, så finder brugerne nye veje.
TV-markedet er ikke særligt liberaliseret og du kan ikke bare vælge Stofa hvis du bor i et YouSee-område – eller omvendt. I rigtigt mange områder er kunderne stavnsbundet, hvis det er kabel-tv de ønsker.
Jeg tror mange har måtte sande, at det ikke nødvendigvis er billigere at gå over på en ren streamingløsning – i hvert fald ikke hvis kanaludvalget skal være det samme. Selv med streaming tvinges du ind i nogle pakkeløsninger. Eksempelvis har TV 2 Play, ViaPlay og Dplay tre pakker du skal forholde dig til.
► Streaming- og mobilabonnement i ét – tjek her om du kan spare noget Annoncelink
YouSee (og andre tv-distributører) lever fortsat af bekvemmelighed hvor du skal forholde dig til én udbyder. Det tror jeg betyder meget for mange.
Når alt kommer til alt, så køber dem som virkelig vil se sport sig adgang til det. Det samme gør dem, som ikke kan undvære Remee og Mathilde eller De Unge Mødre. Resten af kunderne trækker lidt irriteret på skulderne uden rigtigt at gide rejse sig fra sofaen og gøre noget ved det.
Ja! Der smuttede nogle kanaler – og hvad så? Det er bare tv og livet går videre. Er der mere kaffe?
VIL DU OPDATERES? ⚡️ Vi vender dig tre gange om ugen de seneste technyheder i indbakken. Blandt alle tilmeldte finder vi hver måned en vinder af en powerbank fra GreyLime. Tilmeld dig gratis her! Afmeld når du har lyst. Læs mere om konkurrencen her.
Mere til historien
Den fulde underholdnings- og sportspakke ved Dplay koster 2.148 kroner om året – præcis samme pris som TV 2 Plays store pakker koster. Den store ViaPlay-pakker koster 4.068 kroner om året