Telia blev ikke overhalet af 3 – kundeflugten er bremset

Telia og 3 stod til at skifte position på det danske telemarked, men Telia klarede skærene og bremsede kundeflugten.

kundeudvikling-3-telia
Her ses kundeudviklingen for Telia og 3 fra Q4 2016 til Q4 2019 (Grafik: MereMobil.dk)

Teleselskabet 3 har de seneste uger været citeret for, at de nu går efter andenpladsen på det danske marked. Udtalelserne faldt efter, at 3 stod til at overhale Telia og indtage pladsen som det tredjestørste teleselskab i Danmark.

Nu har Telia fremlagt kundetallene for fjerde kvartal. Ud fra disse tal må 3 lægge deres ambition på hylden lidt endnu.

Telia, som er 3’s nærmeste konkurrent i forhold til kundeantallet, har kvartal efter kvartal mistet mobilkunder, mens 3 har hentet nye kunder. Helt overraskende har Telia i fjerde kvartal 2019 fanget nye kunder ind i folden og stoppet kundeflugten.

Det betyder, at 3 ikke i fjerde kvartal rykker forbi Telia, men forbliver på fjerdepladsen.

Telia hentede 6.000 nye mobilkunder fra tredje til fjerde kvartal. 3 skaffede i den samme periode 18.000 mobilkunder, men Telias fremgang var lige præcis nok til at beholde tredjepladsen på det danske marked.

Direktør: Vi har genvundet tillid

Telias direktør tror, som noget af forklaringen på opbremsningen i kundeflugten, at teleselskabet har genvundet noget tillid blandt danskerne hen over 2019

 – ”Jeg tror, at mange kunder køber på tillid. Kunderne køber ind på en blanding mellem selvforståelse og tillid til det vi leverer. Vi har opbygget noget tillid til, at Telia ikke er her bare for at være her. Vi er her fordi vi kan,” siger Thomas Kjærsgaard, adm. direktør i Telia, til MereMobil.dk.

Direktøren lægger vægt på, at Telia skal bygge en mere simpel og effektiv forretning i Danmark. Han vurderer, at der generelt i branchen har været en tendens til at gøre produkterne for komplekse.

Fra tredje til fjerde kvartal var forskellen mellem de to selskaber 24.000 mobilkunder. I dag er den kun det halve; 12.000 mobilkunder.

Thomas Kjærsgaard roser 3 og deres fremgang.

– ”Jeg synes de har gjort det imponerende godt,” lyder det fra Telia direktøren

  Q4 2019 Q3 2019 Forskel
Telia 1.435.000 1.429.000 + 6.000
3 (Hi3G Danmark) 1.423.000 1.405.000 + 18.000

Mere til historien

Telenor har også offentliggjort deres regnskab for fjerde kvartal 2019. Telenor har 1.637.000 mobilkunder. I forhold til tredje kvartal er det en tilbagegang på 15.000 mobilkunder.


Avatar

Om John G.

John G. er journalist, mobilekspert og foredragsholder. Han skriver artikler, analyser og anmeldelser til bl.a. Ekstra Bladet og Jyllands-Posten. Du kan også opleve John G. som ekspert i medier som DR, Aftenshowet, Go' Aften Danmark, TV 2 News og DR P3, samt en lang række radioer og udgivelser.