Nu åndes Telia for alvor i nakken

Den lille udfordrer 3 ses nu i bag- og sidespejlene hos Telia. 3 ventes at presse Telia væk fra tredjepladsen i år.

Teleselskabet 3 har altid været ”den lille” i Danmark. Over tid har flere i branchen smilet overbærende, når snakken er faldet på 3.

Telebranchen er uforudsigelig. Den lille har vokset sig stor – rigtig stor. Nogle af konkurrenterne har i samme periode oplevet kundetab.

I det seneste kvartalsregnskab noterer 3 et plus på 18.000 nye mobilkunder. Det bringer 3 op på 1.405.000 mobilkunder i Danmark.

Telia, som er den nærmeste konkurrent, havde i kvartalet et fald på 12.000 kunder. Dermed lander Telia på 1.429.000. Lige nu adskilles Telia og 3 med kun 24.000 mobilkunder.

3’s omsætning er faldet fra 691 millioner kroner til 648 millioner kroner. Det er tredje kvartal sidste år sammenlignet med tredje kvartal i år. Driftsresultatet steg tilgengæld fra 178 til 190 millioner kroner.

Hvis udviklingen over de seneste mange kvartaler fortsætter, hvor Telia taber og 3 går frem, så bliver 3 det tredjestørste teleselskab i Danmark inden udgangen af 2019.

– ”Når vi passerer Telia, så er målet Telenor. Hvis man kører cykelløb, så kigger man jo ikke på dem, man har overhalet, men på dem, der stadig er foran,” siger 3’s direktør Morten Christiansen til Berlingske.

I andet kvartal i år havde Telenor 1.659.000 mobilkunder i Danmark.

OVERBLIK: Så mange mobilkunder har de danske teleselskaber

Mere til historien

Morten Christiansen har været med på hele 3’s rejse. Siden 2005 har han været administrerende direktør for 3’s skandinaviske forretning.


Avatar

Om John G.

John G. er journalist, mobilekspert og foredragsholder. Han skriver artikler, analyser og anmeldelser til bl.a. Ekstra Bladet og Jyllands-Posten. Du kan også opleve John G. som ekspert i medier som DR, Aftenshowet, Go' Aften Danmark, TV 2 News og DR P3, samt en lang række radioer og udgivelser.