Nokia vil også satse på smart-TV
KORT NYT: Et TV med Nokia-varemærket er måske på vej.
I nyere tid kender vi Nokia-varemærket fra prisvenlige telefoner, der er baseret på Android One. Bag telefonerne står firmaet HMD Global, der udover gamle kendige fra telebranchen også har repræsentanter fra Nokia Oy i bestyrelsen. HMD Global har licens til at producere og markedsføre telefoner med Nokias varemærke.
Nu kommer der tilsyneladende et lignende setup inden for smart-TV-kategorien. Ifølge Engadget arbejder den Indiske retail-gigant Flipkart på at lancere en portefølje af smart TV med Nokias navn på. Det skulle ske efter den samme model, som vi ser på smartphones.
Detaljerne omkring tiltaget er lidt uklare, men angivelig skulle skærmene komme med lyd fra JBL, der ejes af Harman. Samsung ejer i dag Harman samt det andet kendte lydbrand AKG.
Indien er åbenbart attraktivt som marked for tv-skærme. Senest har også OnePlus udset sig Indien som et markedsområde for et smart-tv. OnePlus siger selv, at de vil producere fremtidens smart-tv. I Kina har Huawei planer om et smart-tv, baseret på deres egen platform.
Indien er et attraktivt område for at prøve nye tiltag af i stor skala. Landet befolkes af 1,3 milliarder mennesker, og landets økonomi vokser hurtigt i disse år, hvilket afføder en middelklasse, der bliver større og større. Desuden har Indien en stor sektor inden for teknologi.
Der er ikke nogen meldinger om hvorvidt, der skal satses på Nokia smart-TV-skærme i andre lande end Indien.
I ”gamle dage” fandtes der parabolantenner, og modtagere, der stod Nokia på.
Mere til historien
I Nokias storhedstid brugte de ofte Indien som eksempel, når der skulle vises en befolkningsgruppe, der anvendte telefonen, som deres primære redskab for kommunikation- og salg på nettet.