Vil du betale mere for Spotify?
Hvad siger du til, hvis Spotify sætter prisen op? Er du klar til at betale mere for musikken?
I dag koster Spotify 99 kroner for en premiumadgang. Skal hele familien have adgang, op til fem medlemmer, er prisen 149 kroner om måneden. Det matcher præcis prisen hos konkurrenten Apple Music.
Ifølge Bloomberg eksperimenterer Spotify med en prisændring i Danmark og resten af Skandinavien. Angiveligt vil Spotify se hvordan kunderne reagerer på prisstigninger.
Planen er at hæve prisen på familieabonnementet med omkring 13 procent. Det vil bringe prisen op på cirka 169 kroner om måneden.
Der skulle ikke være tale om permanente prisstigninger, siger personer tæt på sagen til Bloomberg.
Nu er spørgsmålet så: Vil kunderne betale mere for Spotify?
Hvis kunderne ikke reagerer på prisændringen, ved eksempelvis ikke at opsige tjeneste og skifte til en konkurrent, mon så ikke prisændringerne kommer snigende. Det sidste Spotify vil er at skræmme kunderne over til konkurrenten Apple Music eller YouTubes premiumservices.
Spotify har et billigere alternativ til premium, der hedder Premium Duo. Her kan to personer i husstanden dele et abonnement. Prisen er lige nu 124 kroner om måneden.
Taber penge
Selvom Spotify har 108 millioner betalende kunder fordelt over hele verden, så mister Spotify Technology SA, der har base i Stockholm, penge.
Ifølge Bloomberg har Spotify været tilbageholdende med at hæve priserne da virksomheden stadig vækster. Musiktjenesten er afhængig af rabatkampagner for at holde på kunderne og ikke mindst tiltrække nye.
Spotify har flest abonnenter i Europa, Nord- og Latinamerika. Senest har de haft et stort fremstød i Asien, hvor prisen er blevet sat ned for at kunne hamle op med lokale spillere såvel som det gratis alternativ YouTube.
Senest har Spotify, efter en længere betaperiode, åbnet for podcasts. Her finder du også tech-podcasten fra MereMobil.dk.
Nu satser Spotify også på podcasts
I forhold til Apple, Google / YouTube og Amazon så tjener Spotify udelukkende penge på musikken. Konkurrenterne kan derimod bruge musikken til at sælge andre produkter, hvilket Spotify ikke kan.
Apple Music har omkring 60 millioner kunder, forlyder det, men Apples musiktjeneste vokser også hurtigt. Googles tjenester YouTube Music og Google Play Music har omkring 15 millioner betalende kunder.
Mere til historien
For et år siden åbnede YouTube Music og Premium i Danmark. Google er ret aggressive i kampen om kunderne, og eksponerer i højere og højere grad brugere af YouTube for betalingsudgaven.