Der er stadig liv i feature-phones
Smartphones er ikke ’must-have’ alle steder i verden. De simple mobiltelefoner sælges stadig i stor stil.
Hvis du tror klassiske mobiltelefoner, der ikke er smartphones, ikke har en fremtid, så tror du forkert. Salget af de såkaldte feature-phones går strygende.
Ifølge analysefirmaet Couterpoint stiger salget af features-phones for fjerde kvartal i træk. I den samme periode har smartphone-salget været på tilbagegang.
Ifølge Counterpoint er markedslederne iTel og HMD Global. Disse tegner sig hver for en markedsandel på 14 procent. Jio har 11 procent mens Samsung sidder på 8 procent af salget.
Årsagen er billige 4G-telefoner til udviklingsmarkederne som Indien og Afrika.
Der sælges flest feature-phones i Indien (36 procent), Mellemøsten og Afrika (36 procent). Nummer tre er Asien. Europa tegner sig kun for 6 procent af salget.
En af de største fordele ved feature-phones er batteritiden. I Afrika er elektricitet stadig en udfordring. Derfor foretrækker nogle brugere de mere simple telefoner, der kører længere på en opladning.
Feature-phones bliver også anvendt som backup-telefon. Hvis smartphonen er nede på strøm, og ikke kan oplades, er det godt med en ekstra telefon.
Der ses stadig en glidning over mod smartphones, men ikke alle forbrugere er tekniske og foretrækker de mere simple enheder. Desuden er købekraften ikke særligt stor i de markeder hvor feature-phones gør sig godt. Der er ganske simpelt ikke så mange penge at købe telefoner for.
Selvom feature-phones er meget simple kommer flere af dem med både 4G-forbindelse, pre-installeret Facebook, Whatsapp og andre social-media apps. Det betyder, at der for mange er færre argumenter for at investere i en noget dyrere smartphone.
Mere til historien
I Danmark er smartphones førstevalget for langt de fleste, men der findes stadig simple mobiltelefoner på markedet. I juni 2018 sendte HMD Global eksempelvis Nokia 8810 4G i handlen.