Robotter har indtaget børnehaven
Danske børn skal være klar til teknologi. Derfor er robotter blevet en del af dagligdagen i flere børnehaver.
I Furesø Kommune har fem dagtilbud haft budt robotter og andet digitalt legetøj indenfor siden begyndelsen af 2017.
– ”Det er trådløse mikroskoper, 3D-printere, specifikke musikinstrumenter og iPads med spil, som ikke i udgangspunktet handler om underholdning – men derimod er skabende og kreative,” fortæller Nikolaj Rachdi Bührmann, som er pædagogisk konsulent i kommunen til DR.
– Sundhedsstyrelsen: Begræns små børns brug af iPad og smartphone
Furesø Kommune er ikke alene om at byde de digitale robotter indenfor. Det er der flere kommuner, som har gjort.
Grunden til dette er, at man håber børn og pædagoger vil blive så trygge og bekendte med teknologien, at den vil indgå i deres hverdag på samme måde som Lego, puslespil, dukker og perler.
– ”Børnene synes, det er spændende, og vi får faktisk også øje på, at der er børn – det kan være de introverte eller de sprogligt svage børn – der udfolder nogle potentialer, som vi måske ellers ikke ser i institutionerne,” siger Nikolaj Rachdi Bührmann.
Også Stine Liv Johansen, som er lektor i børns medier ved Aarhus Universitet, mener det er vigtigt at børnene lærer om teknologien allerede i børnehaven, da det er en vigtig udvikling.
– ”Robotter kan jo lige præcis være noget af det, der kan være med til at få børnene til selv at få fingrene i teknologien, sådan så de ikke kun sidder og kigger på noget, som nogle andre har skabt til dem,” siger Stine Liv Johansen til DR.
– For meget skærmtid skader småbørns sprog
Stine Liv Johansen fortæller også, at selvom der er iPads og skærme i mange børns fritid så kan skærmtid i hjemmet og brug af teknologi i børnehaven ikke sammenlignes. For i hjemmet er skærmtid ofte lig med underholdning og afslapning, mens det i børnehaven helst skal være fællesskab og leg.
Hvis du vil sikre dine børn en god oplevelse, når de bruger nettet fra deres smartphone, så tjek børne-abonnementerne hos Oister. Læs mere om Oister KiDS her Annoncelink.
Mere til historien
Tidligere har der været mange forskellige meninger omkring teknologien i børns hverdag – og at det både kunne give dem dårligere motorik, dårligere sprog og nakkeskader. Et andet forskningsprojekt har vist, at det stimulerede leg og fantasi. Hvad tænker du? Synes du det er godt eller skridt med alt det teknologi i børnehaverne.
Læs også:
– Nu får børnene deres helt egen bogtjeneste