Hemmelig Apple-plan: Brugerne skal abonnere på apps

Det forlyder, at Apple har arbejdet på en ny indtjeningsmulighed, der betyder brugerne skal abonnere på apps fremfor blot at købe dem. Læs mere her.

Apples App Store

Apples App Store

Apple tjener for lidt på salget af apps i App Store. Det fristes man i hvert fald til at tænke, hvis de seneste rygter holder stik.

 – Investorerne er vilde med Apple – sætter igen rekord

Ifølge Business Insider så skulle Apple have arbejdet på en ny indtjeningsmulighed i lidt mere end et års tid. I dag tjener Apple ellers rigtigt mange penge på, at få 30 procent af indtægterne fra salget af apps i App Store til iPhone, iPad og Mac. Men Apple skulle nu ønske, at udviklerne i højere grad tilbyder applikationer med abonnement. Det skriver Tek.no.

Salget af betalingsapplikationer er ved at være nedadgående, hvilket skulle være grunden til Apple ønsker brugerne skal abonnere på apps.

Dermed vil brugerne altså måske vende sig til, at de skal betale et beløb hver måned for at benytte apps.

 – Apple-brugere køber apps for flere penge end Android-brugere

Business Insider har fået adgang til nogle udtalelser fra Apple, at det kun er omkring 15 procent af de alle downloads, som er betalingsapplikationer. Mens resten er gratis apps. Dette er dog ikke officielle oplysninger.

Apple ønsker fortsat at tage 30 procent af udviklernes indtægter ved en abonnementsmodel. Men en løsning, hvor udvikleren ”kun” skal af med 15 procent, hvis kunden fortsat abonnere på applikationen efter et år.

 – Apple forbyder app-udviklere at videresælge dine oplysninger

Hvad tænker du? Er du interesseret i at betale månedlige abonnementer for de applikationer, som du har på din smartphone?

Mere til historien

Tim Cook, Apples topchef, har oplyst, at indtjeningen fra deres abonnementsbaserede applikationer og tjenester (inklusive Apple Music) allerede blev øget med 60 procent sidste år.

Læs også:
Mad for fattigrøve – download den nye app på din mobil


Om Lene Birkeslund

Lene er IT-journalist. Siden 2006 har hun dækket mobilbranchen og utallige produktlanceringer. Hver dag er hun opdateret på den seneste udvikling og kommende trends.