Forskning: Mobilen i tasken giver mere fokuserede elever
Når undervisningen starter på Erhvervsakademi Aarhus, så skal telefonen væk. Det giver mere fokuserede elever, viser forskning.
Sidste år kørte Erhvervsakademi Aarhus et forsøg med mobilfri klasser. Og reaktionen var i første omgang, at eleverne mente de var voksne mennesker, som sagtens kunne styre det selv.
Men planen var sat og projektet BOOST i gang – mobilen hørte til i lommen. Projektet blev gennemført i perioden januar 2016 og til maj 2017.
– Øget koncentreation hos elever på mobilfrie skoler
Og efter semestrets afslutning blev de studerendes motivation målt, som led i dette forskningsprojekt. Det var ikke kun Erhvervsakademi Aarhus der deltog, men erhvervsakademier fra hele landet.
Her viste det også, at de på en skala fra 1-10 havde en motivation på 7,6, mens de der ikke var mobilfri havde et gennemsnit på 6,7.
Projektleder Mette Risgaard Olsen fortæller også, at de mobilfri elever var mere fokuserede.
– Ingen mobil i timerne giver højere karakter
– ”De havde en højere studietilfredshed, og de oplevede, at der var et rigtig godt sammenhold på deres hold. Underviserne oplevede også, at de her studerende var mere nærværende, de havde større koncentration, og de arbejdede simpelthen bedre end gennemsnittet,” siger hun ifølge DR.dk.
– Forældre klager over skolernes mobilpolitik
Projektet er nu afsluttet og resultaterne ventes at udkomme som en værktøjsbog for undervisere.
De flotte resultater gør også, at Erhvervsakademi Aarhus vil have mobilfri timer på flere hold.
Mere til historien
I projektet deltog 7 ud af 9 erhvervsakademier i Danmark. Og projektet ledes af Erhvervsakademi Aarhus og Dorthe Ågård, ph.d. og lektor ved Institut for Læring og Filosofi ved Aalborg Universitet.