CBB-kunder har modtaget ulovlige regninger
En række CBB-kunder er, i strid med reglerne, blevet mødt med opkrævninger for modtagelse af opkald inden for EU-landene.
Ifølge EU-reglerne må teleselskaberne ikke taksere mobilkunderne, når de modtager opkald i EU-landene. Helt i strid mod reglerne er det præcis, hvad der er sket for en række kunder hos CBB Mobil.
Hvis telefonen ringede, når kunderne befandt sig i et andet EU-land end Danmark, blev der opkrævet penge på regningen for det indgående telefonopkald.
Selvom fremgangsmåden er i strid med EU-lovgivningen har CBB’s kundeservice alligevel skrevet til kunder, at de ikke mener det er imod lovgivningen. Efter Ekstra Bladet har set nærmere på sagen, er der nye toner fra CBB.
– Emojis kan gøre ferien til en dyr fornøjelse
CBB erkender fejlen
Christian Hoffmann, adm. direktør i CBB Mobil, siger til Ekstra Bladet, at der er tale om en fejltaksering.
– ”Vi har rettet fejlen, og er i øjeblikket i fuld sving med at kreditere de af vores kunder, der har været berørt,” fortæller Christian Hoffmann.
Hvis du har været på rejse i EU-området denne sommer, så hold et ekstra vågent øje med mobilregningen når du kommer hjem – uanset selskab. Husk at gøre indsigelse så snart du opdager en eventuel fejl.
– TIP: Vælg selv mobilnetværk i EU og få højere datahastighed
Pas på lande som ikke er en del af EU. F.eks. hvis du bevæger dig fra Italien til Monaco. Her skifter du fra at være en del af EU-reglerne til Europa-takstering. Hos TDC betyder det f.eks. at data koster 4 kroner per megabyte. Samtalerne koster også mere. F.eks. 8 kroner i minuttet i Monaco.
Mere til historien
Vær særligt opmærksom i et land som Tyrkiet. Hos nogle rejsebureauer fremstår landet som ”en del af Europa”, men i forhold til telefon-taksering er Tyrkiet ikke med i EU-aftalen.
Læs også:
– Så dyrt er EU-roaming når datapakken er opbrugt