Reklamer på vej i Pokémon Go

Inden længe vil tillade virksomheder at købe adgang til sponsorerede steder, som brugere af Pokémon Go jagter.

Screenshots fra spillet Pokémon Go

Screenshots fra spillet Pokémon Go

Der er for alvor kommet Pokémon-feber i verden. Det nye mobilspil fra Nintendo og Niantic Inc. har virkelig ramt noget, som mange finder interessant.

Spillet, der gør brug af augmented reality, får spillerne til at komme ud i “den virkelige” verden for at indsamle de mange Pokémon-figurer – også steder der ikke altid er så ”heldige”, som kirkegårde m.v.

Pokémon Go på vej til Europa – og Danmark

Men der er også steder, der virkelig nyder godt af de mange Pokémon Go-spillere.

Derfor gemmer der sig også en potentiel indtægtskilde foruden de eksisterende in-app-køb i selve spillet.

Der vil blive indført nogle særlige ”sponsorerede steder” i Pokémon Go. Her vil det blive muligt for forskellige forretningsdrivende, at købe en slags ”product placement”-placering, hvor eksempelvis en restaurant kan blive et interessepunkt i spillet. Det udtaler administrerende direktør i Niantic, John Hanke, til Financial Times.

Eksperter advarer mod Pokémon Go mobilspillet

Det er endnu uvist, hvordan ordningen kommer til at fungere. Men det forventes, at det bliver muligt at købe placeringer af Pokémons, Poké Stops og Gyms. Niantic har tidligere benyttet en lignende metode i deres spil Ingress. Et spil, som Pokémon Go er baseret på.

Hvornår dette bliver en del af spillet er uvist.

Pokémon Go er endnu ikke tilgængeligt officielt på det danske marked.

Mere til historien

Et pizzaria i New York har brugt den store opmærksomhed til at købe et ”Lure Model” (modul med tiltrækningskraft), der i en halv time sørgede for, at placere et væld af Pokémons i nærheden af pizzeriaet. Det fik salget til at stige med 75 procent. Det skriver New York Post.

Læs også:
Ingen Pokémon Go til Windows-brugere
Pokémon Go er strøget til tops i applikationsbutikker
Pokémon Go er klar til iOS og Android – men ikke til alle


Om Lene Birkeslund

Lene er IT-journalist. Siden 2006 har hun dækket mobilbranchen og utallige produktlanceringer. Hver dag er hun opdateret på den seneste udvikling og kommende trends.