Flere benytter reklameblokering – også på mobilen
En ny rapport viser, at mere end 20 procent benytter sig af adblockers på deres smartphone, hvilket gør det dobbelt så udbredt som på PC.
Ifølge en ny rapport om reklameblokering, som firmaet PageFair har foretaget via data fra Priori Data, så fremgår det, at mindst 419 millioner brugere nu blokerer reklamer på deres mobil. Det skriver DR.dk.
Hvis dette omsættes til procent, så svarer det til mere end 20 procent – altså mere end 1 ud af 5 – af smartphone-ejerne blokerer reklamer på deres smartphone. Ifølge rapporten så er det en stigning på 90 procent på ét år.
– Her er bagsiden af adblockers
Særligt i Asien er reklameblokering er populært. Her undgår 36 procent, altså mere end hver tredje, annoncer på hjemmesider når de surfer på deres smartphones. Den absolutte topscorer er Indonesien, hvor hele 66 procent har en mobilbrowser, der som standard blokerer for reklamer.
I Asien er verdens største mobilmarked Kina. Sammen med Indien og Indonesien står Kina for 319 millioner telefoner, som benytter sig af reklameblokering. Og ser man på verdensplan, så er Asien og Stillehavsområdet noteret for, at stå for 93 procent af al mobil reklameblokering tilsammen.
– Apple fjerner adblockers fra App Store
Ifølge rapporten så skyldes det store antal af asiatiske reklameblokkere særligt, at der er en stor udbredelse af browsere, som har reklameblokering slået til som standard, samt prisen for data er høj og netværkene er langsomme.
Der var kun 14 millioner europæere og amerikanere, som i marts 2016 benyttede sig af en browser, som kunne fjerne reklamerne ved surfen på nettet, ifølge tal fra rapporten. På disse markedsområder er det primært på PC’en vi kæmper med reklameblokering. Her viste en rapport fra sommeren 2015, at 122 millioner brugere i Europa og USA fjernede reklamer på hjemmesider, når de besøgte disse via deres computer.
Apple valgte i iOS 9, at tillade reklameblockere (extensions) i deres Safari-browser på iPhone og iPad, hvilket vakte stor spænding for, hvordan dette ville påvirke visning af reklamer på mobilen. Det nyeste tal viser dog, at det ikke har spillet den store rolle. Og der er kun downloadet 4,5 millioner reklameblokker-applikationer siden efteråret i Apples App Store.
– YouTube kommer med tvungne reklamer
Det ventes dog, at der også i vores område vil komme en stigning i mobil reklameblokering.
For en god ordens skyld skal det nævnes, at Page Fair, der står bag rapporten, netop lever af at udvikle løsninger, der tager højde for “det blokerede net”.
Mere til historien
Det er ikke helt så let, at blokere for reklamer inde i apps og i nyhedsfeeds på eksempelvis Facebook via reklameblockerings-applikationer. Det kan dog godt lade sig gøre, men er langt mere besværligt og derfor ikke ligeså udbredt.