YouTube indfører tvungne reklamer

YouTube brugere ved udemærket, at der er mange reklamer, men nu er en ny type reklame på vej, og denne kan man ikke skippe forbi.

851646BF0A0EC3F808B294A5D788881C906DSom med så meget andet i livet kan vi ikke leve af kildevand og kærlighed. Derfor ser vi ofte reklamer når vi ser videoer på YouTube.

En del af reklamerne kan man dog klikke væk, men YouTube vil introducere en ny type reklame kaldet “bumper-ads”. Med “bumper-ads” kan man ikke klikke væk og formentlig kan de heller ikke fjernes af browserudvidelser, som det ellers er tilfældet nu. Til gengæld varer “bumper ads” kun 5 sekunder.

Det nye korte format er en tilføjelse, så den fjerner ikke de eksisterende typer video af 30 sekunders varighed. Bumper ads bliver introduceret i næste måned, men er annonceret nu, så producenterne kan nå at omstille sig til formattet.

Kreative reklamer

YouTube har hentet inspiration fra den japanske litteratur i 1600-tallet hvor Haiku-digte vandt frem. De er korte, sjove og passer godt til one-liners. Youtube’s Produktmanager for videoreklamer, Zach Lupei, håber derfor, at reklamerne vil blive mere kreative og inspirerende.

YouTube ved, at det korte format vil passe godt til produktgenkendelse, men at det kræver en del af marketingafdelingen, da man kun kan fokusere på en eller to specifikationer eller features. Reklamerne tvinger derfor producenterne til at skære helt ind til benet.

Teleselskab vil blokere reklamer på mobilen

Øget mobilbrug

YouTube kan se, at det især er de 18-48 årige, som tænder smartphonen for at se videoer. Førhen var det primært mens brugerne pendlede, men det er i høj grad også om aftenen når brugerne sidder hjemme i stuerne.

Derfor forsøger Google at lave dette nye bumper ads format, som er mere behageligt på en smartphone. Så når YouTube ændrer deres reklameformater, er det i høj grad fordi vi brugere også ændrer vaner.

Vil du gå mere i dybden med YouTubes reklamer, så kig her.

BAGGRUND: Her er bagsiden af adblockers

Mere til historien

Et Haikodigt består at 17 stavelser fordelt på tre linjer og det mest kendte er formentlig Basho’s:

Furuike ya
kawazu tobikomu
mizu no oto
som betyder:
En gammel dam
En frø springer
Plask
Tags:

Om Tommy Lindegaard

Tommy har i flere år arbejdet med Telia, TDC, HTC, Samsung og Nokia, men er i dag gået selvstændig. Han kan dog ikke helt slippe branchen, så fritiden bliver brugt til at skrive nyheder. Til dagligt er det primært Android smartphones og iPads, der bliver brugt, men Tommy elsker at skifte mellem enheder og andre IT gadgets.