Bip & Betal – første kig på fuld selv-scan og betaling i SuperBrugsen
WEB-TV: Coop er ved at indføre total selvbetjening, hvor kunderne selv scanner varerne og betaler med en app. Vi har prøvet Bip & Betal.
Den totale selvbetjenings-løsning
SuperBrugsen i Kerteminde er med i et pilotforsøg, omkring det der måske kan blive fremtidens måde at handle på.
Via en app til Android eller iPhone scanner kunderne selv varerne på turen rundt i forretningen, og betaler via applikationen. Undervejs kan man løbende selv tilføje flere varer af samme slags, fjerne varer fra “vognen” (listen) samt holde overblik på priser og det samlede beløb.
Efter betalingen, der sker via det indkodede betalingskort i applikationen (ens kreditkortoplysninger gemmes ved første køb), vises en QR-kode, der bruges til at åbne udgangsslusen.
De ældre er godt med
Selvom teknologien som udgangspunkt burde tiltale den yngre målgruppe, har den modne del af kunderne, taget Bip & Betal til sig i Kerteminde.
– ”Der er faktisk mange ældre, der bruger det. Det er også den generation der kan se, at det hjælper dem i deres dagligdag. Vi er en turistby og en kunde, der kan gennemføre købet på måske fem minutter fremfor at stå i kø i tyve minutter, kan godt se mulighederne i det,” fortæller Oscar Wiedemann, SuperBrugsen Kerteminde til MereMobil.dk.
Personalet i forretningen er instrueret i hvordan de kan hjælpe kunder, som har problemer med systemet. Erfaringerne sendes tilbage til udviklerholdet hos Coop, så applikationen kan blive bedre.
Større udbredelse i 2017
Coop tester Bip & Betal i SuperBrugsen Albertslund, Gilleleje, Hedensted og Kerteminde. Kvickly Farum, Sønderborg og Odder er ligeledes med i pilotprojektet.
Ifølge Coop varer testen resten af året, og der forventes en større udrulning til flere butikker fra 2017.
– ”Det er gået overraskende hurtigt for kunderne at vænne sig til det nye system. Det er op omkring 10 procent af alle indkøb i testbutikkerne, der allerede nu sker med Bip & Betal,” fortæller projektleder Peter Dideriksen, Coop Teknologi.
Ingen forventninger om stort svind
Selvom kunderne selv skal scanne varerne betyder det ikke stor nervøsitet for butikstyveri. Det handler om tillid.
– ”En gang bad du manden bag disken om dine varer. I 50’erne kom selvbetjeningsbutikkerne, hvor man selv fandt varerne. Jeg tror, det er det samme vi skal igennem igen, og som udgangspunkt stoler vi så meget på vores kunder, at vi ikke forventer nogle problemer med det,” lyder det fra Oscar Wiedemann i Kerteminde.
Det var netop Brugsforeningsbevægelsen der i 1949 hos Esbjerg Omegns Brugsforening åbnede Danmarks første rigtige selvbetjeningsbutik. Her 67 år senere er det også brugserne, der tager det næste store kvantespring inden for dagligvarehandlen.
Det bliver interessant om Coop får held med en hurtig udbredelse af den totale selvbetjening, som det skete i 50’erne med den delvise. I 1953 var der 117 selvbetjeningsbutikker i Danmark. Allerede i 1957 var tallet steget til 470 butikker, oplyser Danmarkshistorien.dk.
Mere til historien
Coop klargør for tiden 1.200 butikker til det mobile Dankort, som Net står bag. I starten af året kom det frem, at Coop ikke vil satse på mobilbetaling via MobilePay eller Swipp i koncernens forretninger.