Kameraet er et ‘must have’ på sommerens festivaler
Smartphonen er en af de ting danskerne mindst vil undvære på festivaler, og det skal i den grad brugs til at tage billeder og optage video, viser en ny undersøgelse.
Sommerens festivaler er lige rundt om hjørnet og det betyder også, at vi formentlig skal forvente en masse festivalbilleder på vores nyhedsfeed i de forskellige sociale mdier. En undersøgelse fra Epinion, der er foretaget for Telenor, viser nemlig, at fotodeling på de sociale medier er danskernes yndlingsbeskæftigelse når mobilen er med på festival.
Ifølge undersøgelsen så bruger godt 9 ud af 10 festivalgæster sociale medier og 74 procent uploader billeder af deres oplevelser, så deres familie, venner og bekendte kan følge med. Og det er særligt kvinderne, der deler oplevelserne på de forskellige sociale medier.
– Apple ejer Roskilde Festival og andre tech fun facts
Facebook er fortsat det foretrukne sociale medie af 66 procent, mens Snapchat og Instagram følger med henholdsvis 30 og 24 procent. På Instagram er der desuden dobbelt så mange kvinder end mænd, der uploader billeder på. Fordelingen kønnene imellem er på 40 procent kvinder og 20 procent mænd.
Halvdelen af de adspurgte i undersøgelsen vil også bruge mobilen til, at se de billeder andre deler fra festivalen.
– Danskerne gambler med mobilerne på festival
Dating foregår ikke på mobilen
Selvom mange danskere efterhånden bruger mobilen til at date, så er det fortsat den analoge flirt, som er den foretrukne på en festival, i hvert fald ifølge undersøgelsen.
Dating-apps som Tinder og Happn er ikke på overarbejde på festivalerne. Hos de 18 til 35 årige svarer 5 procent, at de benytter sociale medier (herunder dating apps) for at finde en festivalflirt. Og mindre end 1 ud af 10 tjekker Tinder og Happn i løbet af en festivalweekend.
En tredjedel af de adspurgte har også svaret, at det vil gå direkte ud over deres festivaloplevelse, hvis de ikke har mobil- eller internetdækning.
– Sådan bliver mobilnetværkene klar til festival og events
Web-TV: Sådan bliver mobilnettet klar til fest
Mere til historien
Telenors undersøgelsen af danskerne social media-forbrug på festival er gennemført via Epinions Danmarkspanel på vegne af Telenor i perioden 4. maj til 10. maj 2016. I alt 1047 personer mellem 18 og 75 år har deltaget.