40 år med revolutionære Apple

TILLYKKE: Apple blev først interessante med iPod, iTunes og iPhone. Trods hån fra modstandere har Apple totalt revolutioneret mobilbranchen.

Apple, 40 år den 1. april 2016

Apple, 40 år den 1. april 2016

Det hele startede i 1976, men først ved år tusindeskiftet skete der for alvor noget, hos det der i dag er verdens mest værdifulde firma. Apple er her på 40-årsdagen måske nok elektronikbranchens mest magtfulde virksomhed.

 – Apple fortsat det stærkeste brand – Huawei i markant fremgang

Hvis succes skal regnes i aktieværdi blev det først rigtigt spændende at eje Apple aktier omkring 2005. Her var Steve Jobs kommet tilbage til Apple (1997), den første iMac så dagens lys (1998) og mange havde fået en iPod i lommen (2001).

I 2003 lancerede Apple iTunes og dermed et nyt revolutionærende samarbejde med musikindustrien. Nu skulle musik ikke købes som albums. I stedet kunne iPod-ejere hente enkelte tracks ned til 1 dollar stykket.

Inden for salg af musikdownloads er Apple den ubestridte konge. Selvom Steve Jobs og hans folk asfalterede vejen til musikken, er ingen lykkedes med at eftergøre en tilsvarende forretningsmodel. Eksempelvis Microsoft har forsøgt, men lykkedes ikke med opgaven.

Når man taler rettidig omhu har Apple måske forpasset toget til musikstreaming, der er nutidens all inklusive musiksalg. Godt nok har Apple Music 11 millioner betalende brugere, men Spotify er verdens nummer ét med 30 millioner betalende brugere.

Baggrund: Steve Jobs største bedrifter

iPhone ændrede ALT

Apple opfandt ikke smartphonen. De gjorde den folkelig, populær og ikke nørdet. iPhone (1st generation) blev annonceret den 9. januar 2007 og kom på markedet i USA den 29. juli samme år, og herfra eksploderede værdien af Apple.

Trods hån og bespottelse, fra de dengang sovende konkurrenter, kom Apple med et produkt som talte til forbrugerne. I starten firstmovers, hipsters og Apple fans. Senere alle fra teenagere til pensionister, og selv lavindkomstgrupper har i dag en iPhone i lommen.

Nokia førte an i hånen mod Apple. Den 2. december 2008 blev Nokia N97 lanceret, og der manglede ikke negative og nedladende kommentarer fra scenen overfor Apple. The Telegraph var ét blandt mange medier der mente, at Nokia N97 var en ”iPhone killer”. Generelt var mange enige om, at iPhone snart ”ville gå over”.

Bemærk ordene fra Nokias daværende vice president Jonas Geust: ”Fra desktop til bærbar og nu til vores lomme. Vi er i dag på tærsklen til en ny dybdegående ændring i den måde vi tilslutter og interagerer med hinanden og vores verden på”.

Han havde ret. Selvom ordene var sagt om Nokia N97, så endte de paradoksalt nok med at passe perfekt på iPhone. Nokia N97 nåede de første butikker i USA den 9. juni 2009, men det blev Apples iPhone, der skabte den store revolution på mobilmarkedet.

Selv TDC klaskede sig på lårene over iPhone og kom i januar 2009 med dette ikoniske citat til Ekstra Bladet: “iPhone er først og fremmest en smart designermobil. Og de folk, der har den, er mest interesserede i at rende rundt og se smarte ud. Så vi tror ikke, at de er kede af ikke at kunne gå på nettet med telefonen“.

WEB-TV: Apples Mac-computere fylder 30 år

Her skuffer Apple

På sådan en fødselsdag skal der også være plads til et par ting, der ikke er gået så godt.

iPhone gør det enestående på markedet, og forbrugerne elsker deres iPhone, men Apple har aldrig fået særligt godt fat i computermarkedet. Trods høj stabilitet og godt design har iMac og Macbooks aldrig solgt særligt godt, i forhold til Microsoft Windows.

Apple gør det også godt på tablets, og iPad er markedsleder, men Apple kæmper med dalende salgstal da iPad-brugerne ikke tit nok køber en ny iPad.

 – Apple satte igen iPhone-salgsrekord

Musikdelen er Apple heller ikke førende på længere, og Apple Watch har ikke skabt en revolution på smartwatch-markedet som mange forventede, trods det at Apple også her er markedsleder.

Apple genopfinder ikke smartphonen endnu engang. Det er tydeligt, at der nu skal tjenes hvad der kan på iPhonens popularitet, inden det er for sent. Vi skal vænne os til, at Apple bliver mere og mere som andre techfirmaer på godt og ondt.

Salgstal: Så godt sidder Apple på Danmark

Apple har i næste uge salgsstart på den nye iPhone-model, iPhone SE, på det danske marked, hvor de atter sender en iPhone i butikkerne med en 4 tommer skærm.

40 år på 40 sekunder

Apple tidslinje: 1976 til 2012

Mere til historien

I starten var iPhone-fans parate til at forsvare deres telefon med livet, særligt overfor Android-fans. I dag anerkender de rigtig inkarnerede Android-fans ikke Apples succes, og forsvarer platformen på en ikke særlig oplyst facon. Status hos de tidligere superfans hos Apple er et skuldertræk.


Om John G.

John G. er journalist, mobilekspert og foredragsholder. Han skriver artikler, analyser og anmeldelser til bl.a. Ekstra Bladet og Jyllands-Posten. Du kan også opleve John G. som ekspert i medier som DR, Aftenshowet, Go' Aften Danmark, TV 2 News og DR P3, samt en lang række radioer og udgivelser.