Nu gemmes Apple Watch Edition væk

Apple Watch Edition, de helt dyre eksklusive smartwatches fra Apple, er nu gemt godt væk.

Apple Watch Edition

Apple Watch (38 mm). 18 karat rosaguld med spænderem i støvet rosa. Pris (30/3 2016) 140.000 kroner (Foto: Apple)

Det er tilsyneladende ikke længere vigtigt for Apple, at flashe deres serie af MEGET dyre Apple Watch udgaver. I hvert fald kan vi konstatere, at efter Apple har sat prisen lidt ned på Apple Watch, så er Apple Watch Edition blevet vanskeligere at finde.

Prisfald på Apple Watch – se priserne her

På Apple website er der under Apple Watch ikke længere nogle af de specielle udgaver. Det tætteste vi kommer, er den særlige udgave, der er lavet i samarbejde med Hermés. På den internationale side ses Edition heller ikke i ”Interactive Gallery”.

Faktisk skal man helt ind på købssiden og et stykke ned før Apple Watch Edition dukker op. Her kan man så se det aktuelle udvalg og priser.

En årsag til ændringen kan være, at Apple gerne vil have de billigste modeller i fokus, så eventuelle købere ikke bliver skræmt væk af de helt særlige, og meget dyre, udgaver.

Test: Apple Watch er det mest relevante smartwatch

Ikke en fiasko

Apple Watch Edition

Apple Watch (42 mm) i 18 karat gult guld med sort spænderem. Pris (30/3 2016) 125.000 kroner (Foto: Apple)

Selvom Apple Watch ikke bæres af så mange som både Apple og analytikerne havde regnet med, så mener analysefirmaet Canalys, at Apple har lykkedes med at lede en ny produktkategori, skriver Jyllands-Posten.

– ”Vi er i en tidlig fase for smartwatches, men Apple dominerer området og er markedsleder. Det er fint klaret,” siger Tim Coulling, senior analyst hos Canalys, til avisen.

Han peger på, at aktionærerne altid forventer et 10-millionervis salg, fordi de høje iPhone-salgstal er hverdag, og det måles andre Apple-produkter op imod. I løbet af 2015 har Apple solgt mere end 12 millioner ure, lyder det fra Canalys.

Analysevirksomheden har delt markedet op i smartwatches og basic-bands. Sidstnævnte er armbånd som er målrettet sport, og hvor brugerne ikke har adgang til smartwatch-funktioner. Basic-smartbands tæller blandt andet produkter fra Fitbit og Jawbone. Inden for smartwatches sidder Apple på to-tredjedele af salget, lyder det ifølge Jyllands-Posten fra Canalys.

Apple Watch havde succes i 2015

Mere til historien

I første kvartal 2015 blev der sendt 7 millioner basale smartbands på markedet, hvilket svarer til en vækst på over 150 procent. Den dominerende på dette område er Fitbit.

Læs også:
Dansk Apple Watch historie om brandskade går verden rundt


Om John G.

John G. er journalist, mobilekspert og foredragsholder. Han skriver artikler, analyser og anmeldelser til bl.a. Ekstra Bladet og Jyllands-Posten. Du kan også opleve John G. som ekspert i medier som DR, Aftenshowet, Go' Aften Danmark, TV 2 News og DR P3, samt en lang række radioer og udgivelser.