Ødelagt mobil? Få en anden med det samme
Reparation: Knust skærm eller andre fejl der kræver service er irriterende. Nu kan du få en anden, samme mærke og model, inden du afleverer til reparation.
Mange går rundt med en ødelagt skærm på smartphonen, alene fordi de ikke magter tanken om, at telefonen skal sendes til reparation. I mellemtiden har man enten ingen telefon, eller må nøjes med en gammel forældet model.
En ny type mobilforsikring er nu landet i Danmark, og den vender fuldkommen dette på hovedet.
Indberettes en skade inden klokken 15.30 på hverdage, modtages en erstatningsmobil den næste dag. Det er vel at mærke en telefon magen til den, som sendes til service. Når erstatningstelefonen er kommet, har du som kunde syv dage til at indsende den ødelagte telefon.
Telefonen der modtages er omfattet af 24 måneders reklamationsret, og er din ejendom. Du får altså ikke den indsendte tilbage, men kan beholde den der fremsendes.
Forsikringen dækker over hele verden. Så selvom du er på ferie Berlin eller Barcelona, er der tale om dag-til-dag ombytning. Er du uden for Europa, eller er det weekend, må du regne med lidt længere ombytningstid.
Det koster mobilforsikringen
Forsikringen udbydes af Telenor gennem SquareTrade, som har specialiseret sig i denne type forsikringer.
Prisen er 59 kroner om måneden på telefoner og tablets med en kontantværdi på op til 3.000 kroner ved anskaffelsen , og 79 kroner hvis værdien ved købet ligger over 3.000 kroner. Der er en selvrisiko på henholdsvis 299 og 399 kroner.
Telenor har en række abonnementer hvor forsikringen følger med i 12 måneder uden beregning, ved købet af en ny telefon. Nogle erhvervsabonnementer har også muligheden.
Man skal være kunde hos Telenor for at kunne tegne forsikringen.
– Eksplosion af iPhone-tyverier op mod ny-lanceringer
Det med småt
Som altid med forsikringer skal du læse betingelserne ganske nøje, og det gælder også her.
Her er et par eksempler:
– Forsikringen skal tegnes samtidigt med købet af en ny telefon, eller senest 30 dage efter.
– Der er kun dækning af nye produkter – ikke brugte eller ”second-hand”.
– Forsikringen udløber automatisk efter 60 måneder.
– Du skal kunne fremvise en kvittering for købet af telefonen, ved anmeldelse af en skade.
– Returnerer du ikke en telefon inden 30 dage opkræves enhedens værdi af dig,
– Ødelægges telefonen med vilje er der ingen dækning.
– Tyveri eller bortkomst er ikke dækket.
– Hvis telefonen ikke er brugt efter manualens forskrifter er der ingen dækning.
– Der kan maksimalt ombyttes to telefoner på 12 måneder.
Læs alle detaljerne i forsikringsbetingelserne fra Squaretrade.
Mange ødelagte skærme
Ødelagte skærme er et af de største problemer på moderne smartphones, og faktisk går omkring hver 12. dansker, der ejer en smartphone, rundt med en smadret skærm, viser tal fra Squaretrade.
I 2014 blev der, alene i Danmark, brugt i omegnen af 800 millioner kroner på mobilreparationer.
Tallene viser også, at cirka en fjerdel (26 procent) der har fået serviceret telefonen har måtte vente i minimum syv dage på en reparation eller erstatning.
– Danskerne gambler med deres telefoner
Mere til historien
Mobiler ødelægges ikke kun af os mennesker. Faktisk står vores kæledyr for mange skader. Over de seneste fem år har danske kæledyr ødelagt telefoner for over 100 millioner kroner.