Facebook tjener penge på mobilen

Facebook tjener langt om længe store penge på mobilen.

Facebook tjener gode penge på at levere intetsigende statusopdateringer omkring vægttab, tilbud fra den lokale grilbar og politikske statements fra en eller anden person, som man vidst nok kendte tilbage i 1998, og som man af en eller anden grund er “ven” med på Facebook.

Fremover kan Facebook blive en integreret del af arbejdspladsen.

Facebook

Men indtil nu har indtjeningen primært kommet fra desktopversionen af Facebook, mens mobilplatformen har været et smertens barn for Facebook.

En HTML5 version af Facebook applikationen endte i en teknologisk blindgyde for det store amerikanske selskab, og det var lige ved at gå helt galt, da Facebook separerede Facebook applikationen fra Facebook Messenger.

Men nu tjener Facebook langt om længe penge på mobilplatformen. Det skriver Tek.no.

Milliarderne ruller

Dugfriske tal fra Facebook viser, at selskabet omsatte for 3,54 millarder dollars i første kvartal, hvilket var lidt mindre end ventet. Alligevel er der tale om en stigning på 40 procent set i forhold til samme kvartal sidste år, hvilket må siges at være ganske pænt.

Det var specielt annoncer på mobilplatformen, som trak det store læs. Mobilannoncer voksede med hele 59 procent til 2,59 milliarder dollars, hvilket betyder, at Facebooks omsætning på mobilplatformen udgjorde 73 procent af den totale omsætning.

Facebooks overskud landede dog kun på 512 millioner dollars for hele kvartalet, hvilket er et fald på 20 procent sammenlignet med samme kvartal sidste år.

Det svage resultat skyldes tildels øgede omkostninger til udvikling, og resultatet er alligevel ikke helt skidt. Facebooks grundlægger og CEO, Mark Zuckerberg, manede også til ro med en kommentar om resultatet er stærk start på året.

Både Facebook og Google (og mange andre selskaber) har en “mobile first” strategi, som går ud på, at alle nye tiltag skal udvikles og målrettes selskabernes mobilplatforme.

Mere til historien

Facebooks antal af månedlige brugere steg sidste år med 13 procent til 1,44 milliarder. 1,25 milliardere brugere også Facebooks mobilplatform.


Om Johnny K. Olesen

Johnny er freelance-journalist med en meget bred viden indenfor forbrugerelektronik. Hans speciale er netværksteknologier, og andre usynlige teknologier, der er essentielle for forbrugernes oplevelse, men som ikke altid er synlige for dem.