Mere 4G hos Telia og Telenor – TT-Netværket fortsætter med Nokia Networks

Flere 4G LTE opgraderinger er på vej. Højere 4G hastigheder ligger også i kortene efter aftalen med Nokia Netvorks er forlænget.

Mobilmast telemast antenne netværk

Mobilmast i Ebberup på Fyn (Foto: MereMobil.dk)

Telenor har i en pressemeddelelse offentliggjort, at Telenors og Telias fælles mobilnetværk (TT-netværket) også i fremtiden vil benytte udstyr fra Nokia Networks.

Telenor og Telia dannede i 2012 det fælles infrastrukturselskab TT-Netværk, og efter en udbudsrunde blev Nokia Networks valgt som leverandør af  radionetværket (Det såkaldte RAN-netværk som er antenner og udstyr til mobilmaster). Det var et naturligt valg, da Nokia Networks allerede leverede udstyr til både Telenor og Telia, og dette samarbejde fortsætter altså også fremover.

– “Jeg er tilfreds med, at aftalen med Nokia Networks faldt på plads. Et fortsat samarbejde betyder, at vi undgår forstyrrelser i nettet og oplæring af vores teknikere i nyt udstyr, ”siger Telenors netværksdirektør Kim Krogh Andersen.

Som vi tidligere på Meremobil.dk har fulgt fortalt, så er der sket store forbedringer på TT-netværket over de sidste par år efterhånden som Telia og Telenor etapevis har slået deres 2G, 3G og 4G LTE mobilnetværk sammen.

Sammenlægningen var verdens første sammenlægning af to mobilnetværk til ét med tre radioteknologier (2G, 3G og 4G), hvilket sket ved hjælp af Nokia Networks’ teknologi til netværksdeling.

Mange forbedringer i 2015

Sammenlægningen af Telia og Telenors netværk betød blandt andet, at Telenors kunder fik adgang til 60 procent flere 3G sendere, hvilket har givet et langt mere finmasket 3G netværk.

I 2014 blev TT-netværket udvidet med cirka 400 nye 4G sendere, hvilket gav hurtigere mobilt bredbånd i mange områder. Men udviklingen står som bekendt ikke stille og opgraderingerne fortsætter for fuld styrke i 2015, hvor TT-netværket udvides med yderligere 600 nye 4G-sendere fordelt over hele landet, hvilket giver 4G LTE dækning til mange små byer og landområder.

Telenor opdaterer løbende en oversigt over de mange netværksforbedringer her.

Telenor har også et mangeårigt samarbejde med Nokia Networks om det såkaldte core-netværk, som er den del af mobilnetværket, der styrer trafikken rundt i netværket. Altså den ikke-synlige del der sørger for transporten af data og data til og fra den mobilmast, som ens telefon har kontakt til.

Telenors core-netværk deles ikke med Telia, da TT-netværket udelukkende er et samarbejde om radionetværket. I core-netværket udruller Telenor nye teknologier og tjenester, herunder VoLTE (tale over 4G LTE), som er på vej i løbet af 2015.

Fakta om aftalen med Nokia Networks

Aftalen med Nokia Networks indeholder blandt andet nedenstående elementer. Økonomien i aftalen offentliggøres ikke.

  • Carrier Aggregation for LTE-Advanced: Giver mulighed for at sende data til telefonen over flere LTE (4G)-frekvenser samtidig. Det giver højere maksimale datahastigheder og hurtigere afvikling af kundens download-datasession
  • CoMP (Coordinated Multi Point) for LTE-Advanced: Giver mulighed for at sende og modtage data til/fra telefonen fra flere basestationer på en koordineret facon. Endnu et tiltag, der vil give kunden høje hastigheder på datatransmissionen, potentielt i både upload og download.
  • LTE Small cells: Nokia FlexiZone, som er mindre mobilsendere, der rykkes tættere på kunden end det såkaldte makronetværk, der består af de velkendte mobilmaster. Større nærhed på kunden giver bedre oplevelser med mobilnetværket.
  • Nokia Flexi Multiradio 10 Base Stations: Markedets mest kompakte hardware-enheder til opsætning i mobilmaster, der overgår konkurrenterne i kapacitet, fleksibilitet, spektrumdækning og effekt.

Mere til historien

Coordinated Multi Point er en spændende 4G teknologi, der kan give op til 20 procent højere datahastigheder i områder med dårlig mobildækning.


Om Johnny K. Olesen

Johnny er freelance-journalist med en meget bred viden indenfor forbrugerelektronik. Hans speciale er netværksteknologier, og andre usynlige teknologier, der er essentielle for forbrugernes oplevelse, men som ikke altid er synlige for dem.