LG lukker den danske mobilafdeling
LGs mobilafdeling i Danmark lukkes ned. Fremover skal håndteringen af det danske marked ske fra Sverige.
LG er ikke længere repræsenteret i Danmark, med en afdeling til håndtering af salg- og marketing af smartphones. Den danske mobilafdeling lukkes nu ned, og vil fremover blive kørt fra LGs nordiske hovedkontor i Sverige.
– ”For at forbedre effektiviteten på driften og lønsomheden har LG besluttet, at centralisere afdelingen for mobilkommunikation på vores hovedkontor i Sverige,” siger Susanne Persson, nordisk pressechef i LG Nordic, til MereMobil.dk.
Susanne Persson tilføjer, at hårde hvidevarer og home entertainment (fladskærme) stadig vil have lokalafdeling i Danmark – der vil fremover være tre Key Account Manageres tilgængelige i Danmark inden for TV, AV og husholdning.
Nedlæggelsen af mobilafdelingen i Danmark kommer relativt overraskende, da LG tilbage i oktober 2014 havde ansat Konrad Paul Hahn, som ny chef for området. MereMobil.dk erfarer, at Konrad Hahn ikke flytter med til LGs kontor i Kista, Sverige. Som følge af omstruktureringerne har den koreanske producent kun en enkelt kørende mobilsælger tilbage i Danmark, ifølge MereMobil.dks oplysninger.
Svigtende dansk salg
Da LG i sommeren 2014 kom med LG G3 fik telefonen rosende ord fra mange anmeldere, som en stilsikker opfølgning på LG G2 fra 2013, men i et land som Danmark har salget af LG’s produkter ikke været prangende, trods de gode anmeldelser.
På top 10-listen over de mest solgte telefoner i 2014 har LG ingen produkter blandt de 10 øverste. Det danske mobilsalg præges primært af Apple og Samsung. Sony holdt i 2014 stand med Xperia Z3 Compact og Z1 Compact.
På verdensplan har LG klaret sig fornuftigt i 2014. Her blev salget på 59,2 millioner telefoner, hvilket rakte til en femteplads over de bedst sælgende telefoner. I forhold til 2013 er det en fremgang på 24 procent, ifølge IDC.
TDC tror stadig på LG
Landets største teleselskab TDC mener stadig LG har mulighed for, at være tilstede i de danske butikker.
– ”LG har længe haft det salgsmæssigt svært i Danmark, og derfor kom beslutningen ikke bag på mig. Hvis LG gennem det svenske salgskontor kan opretholde en fokuseret og tæt dialog med de danske salgskanaler, herunder TDC, så ser jeg ikke at der er nogen hindring for, at de kan fortsætte salget i Danmark,” siger Morten Steen Jensen, afdelingsdirektør, Device Management i TDC, til MereMobil.dk.
Telia mener, som TDC, at salget af LGs produkter har været udfordret, og vil løbende vurdere kommende produkter.
– ”Vores top 10-lister over de modeller, som sælger mest, har primært været domineret af Apple og Samsung. LG har haft det svært i den konkurrence. LG har dog gennem de seneste år introduceret unikke produkter – f.eks. med den buede skærm i LG Flex. I Telia tager vi de produkter i sortiment, som vi vurderer har en interesse for vores kunder og markedet,” siger Jesper Lylloff, som har ansvaret for indkøb af terminaler i Telia.
– LG G Flex 2 – ny fleksibel smartphone
LG oplyser, at marketingsafdelingen altid har været baseret i Stockholm, og Susanne Persson lægger vægt på, at LG ikke lukker alle danske aktiviteter ned.
Mere til historien
Historisk har det vist sig, at hvis en mobilproducent skal have succes på det danske marked, kræver det en lokal repræsentation. Både Apple, Samsung og Sony har ansatte i Danmark. Jeg husker umiddelbart ingen forudgående eksempler på mobilprocenter, der har kunne placere sig godt i Danmark uden lokale medarbejdere.