Bliver Apple Watch et gennembrud for smartwatches?

Kommentar: Apple kan overtage hele smartwatch-kategorien med Apple Watch, men bliver det gennembruddet for bærbare gadgets, som vi har ventet på?

Apple Watch Sport

Apple Watch Sport

Apple har succesfulde præstationer i den historiske rygsæk. De har en helt særlig evne til afdækning af produktkategorier, der ikke klarer sig godt, og komme med deres bud på, hvordan det kan løses, set med Apple-brillerne på.

Den første bærbare MP3-spiller kom i 1997, men blev ikke en succes. I 2001 kom den første iPod, der ikke bare var en bærbar musikafspiller, men et produkt der via musiksalg ændrede musikindustrien for altid.

I tablet-kategorien skete det samme. Op gennem 80’erne og 90’erne har der været mange forsøg fra mange forskellige firmaer, her i blandt Microsoft, Palm og Apple selv, uden held. Først med iPad i 2010 breakede kategorien. Historien om iPhone behøver jeg ikke komme ind på her.

Nu kommer Apple Watch, og Apple indtræder i en ny produktkategori der præcis som med MP3-afspillerne, tablets og smartphones, har eksisteret længe, men ikke har fået sit gennembrud.

– Seneste nyt om Apple Watch

Et stille salg

Statistikkerne er uenige om det præcise salg af smartwatches, der ofte er blandet sammen med de mere uintelligente sportstracker-armbånd. I 2013 blev der, ifølge Digitaltrends, solgt 1,2 millioner smartwatches baseret på Android. Andre analytiker har peget på 3-5 millioner solgte smartwatches i 2014. Så altså produkter som sælger, men ikke sælger voldsomt meget.

Holder rygterne stik, har Apple bestilt 5-6 millioner styks af Apple Watch hos de asiatiske underleverandører til præmieren. Sammenholdes det tal med salget i 2014 vil Apple fuldkommen sætte sig på kategorien i første runde.

Selvom det i begyndelsen vil skabe et monopol, kan det også være godt for konkurrenter som Samsung, Sony og LG. Øget opmærksomhed vil være med til at trække flere kunder til, og det kan måske have en afsmittende effekt på konkurrenterne. Med andre ord kan Apple trække den samlede markedsføring af smartwatch-kategorien.

Det skal virke!

Apples CEO Tim Cook ved præsentationen af Apple Watch.

Apples CEO Tim Cook ved præsentationen af Apple Watch.

Apple Watch kan i princippet ikke noget, som konkurrerende produkter ikke kan. Det er en udvidelse af telefonen, der gør os i stand til, at udføre små opgaver uden at gribe ud efter smartphonen.

Samsung og Sony har begge lavet fine smartwatches, men der har altid lige været lidt integrationsproblemer med enhederne, og funktioner der godt kunne trænge til opstramning.

Hvis Apple skal have succes så vil det kræve et produkt der virker, uden en masse bøvl og ”så skal du bare lige”. Historikken taler for, at denne del skal amerikanerne nok løse. De har i hvert fald haft tid nok, til at lære af konkurrenternes fejl.

Stor hype om Apple Watch

Jeg tror ikke på et massivt smartwatch-gennembrud blot fordi Apple Watch kommer i handlen, men jeg tror det vil få konkurrenterne til at overveje deres næste træk, og generelt vil det føre til bedre produkter i hele kategorien.

Allerede nu har Apple dog skabt så meget hype omkring Apple Watch, at jeg ofte bliver spurgt, hvorvidt jeg har fået uret til test eller om jeg har prøvet det. Tilsvarende spørgsmål får jeg aldrig, når Samsung, Sony eller LG har lanceret et nyt smartwatch. Så interessen er derude, men den er også båret af medieomtale.

Nu er spørgsmålet så om brugerne er parate til, udover en iPhone, at skulle slippe fra 349 dollars og op efter, får at få en ”fjernbetjening til telefonen”?

 – Her er priserne på Apple Watch

Mere til historien

Googles seneste træk inden for smartwatches er Android Wear platformen, der skal strømline Android-baserede smart-ure. Android Wear har mange gode sider, men produkterne er stadig mest for nørder der vil rode lidt med teknikken. Det er endnu ikke en plug-and-play oplevelse. Spørgsmålet er så, om Apple Watch bliver det?

Læs også:
LG G Watch Urbane – et smartwatch til jakkesættet
Test: Samsung Gear S – stadig ikke godt nok


Om John G.

John G. er journalist, mobilekspert og foredragsholder. Han skriver artikler, analyser og anmeldelser til bl.a. Ekstra Bladet og Jyllands-Posten. Du kan også opleve John G. som ekspert i medier som DR, Aftenshowet, Go' Aften Danmark, TV 2 News og DR P3, samt en lang række radioer og udgivelser.