Endomondo solgt for trecifret millionbeløb

En dansk app-succes uden lige. Endomondo sælges til Under Armour for et stort millionbeløb, trods en relativ lav indtjening.

EndomondoEndomondo er en af de største, hvis ikke dén største, app-succes i Danmarkshistorien. Med over 25 millioner brugere og 30.000 nye registreringer hver dag, ligger vejen i høj grad åben for det danske firma bag sportstracker-applikationen.

Med så mange brugere bliver en applikation som Endomodo, men sit store brugerfællesskab, interessant for store udenlandske spillere, og det er netop, hvad der er sket.

Endomondo er blevet solgt til Under Armour, der er et amerikansk sportstøj og sportstilbehørsfirma. Salgsprisen blev 575 millioner kroner.

- Artiklen fortsætter efter annoncen -

– ”Der er nok ingen tvivl om, at det er et meget højt millionbeløb på trods af Endomondos beskedne indtjening,” siger Morten Imsgaard, analytiker ved Sydbank til Finans.dk. Han henviser til de 1,3 millioner kroner som sportsapplikationen tjente hjem i 2013.

Derfor er Endomondo penge værd

Den høje salgspris hænger sammen med det brugerfællesskab, der er skabt omkring Endomondo. Isoleret set kan mange appudviklere programmere en sports-applikation, der gør det samme som Endomondo. Det er straks vanskeligere, at gøre den populær.

Dermed skal den egentlige værdi ses i de 25 millioner brugere, der konstant vokser.

Her er seks ting Endomodo har gjort rigtigt:

  • App’en er let forståelig. Ét klik og du er i gang.
  • Gratisudgaven tiltrækker brugere, der kan konverteres til betalende.
  • Konstant udvikling og opdateringer med forbedringer.
  • Nye funktioner og forfinelse af eksisterende.
  • Tilgængelig på iPhone, Android og Windows Phone.
  • Skabt et brugerfællesskab omkring applikationen.

De første betalingsfunktioner blev introduceret i 2010. Dengang lagde Mette Lykke, en af grundlæggerne, vægt på, at betalingsmuligheden med ekstra funktioner, var for den entusiastiske bruger. Hun gjorde det dengang tydeligt, at man ikke fjernede funktioner fra gratisudgaven, for at flytte brugerne til betalingsdelen. Løftet har Endomondo holdt siden.

Mette Lykke på nu 33 år er medstifter af Endomondo sammen med Jakob Jønck og Christian Birk. I dag er hun administrerende direktør. Trekløveret er stadig en del af ejerkredsen, men Jakob og Christian er ikke længere med i den daglige ledelse.

Bestyrelsesformanden for Endomondo har været er Preben Damgaard. I 2002 solgte han Navision til Microsoft, hvorefter Preben Damgaard blev IT-milliardær. Børsen har skrevet, at bestyrelsen trak sig den 5. januar 2015. Samtidigt har der været foretaget en kapitalforhøjelse, og der skulle være udstedt aktieoptioner til ledelsen i selskabet.

Under Armour i konkurrence med Nike

Nike og Under Armour har længe konkurreret mod hinanden om den kundegruppe, der vil holde sig i form.

Nike Running og deres øvrige app-aktiviteter har angiveligt irriteret Under Armour, og i begyndelsen af januar 2015 blev applikationen UA Record introduceret. UA Record tager de bedste elementer fra MapMyFitness, som Under Armour opkøbte i 2013.

Det bliver yderst interessant at følge, hvordan Endomondo passer ind i dette samspil.

Mere til historien

Jeg mødte Mette, Jakob og Christian fra Endomondo på Mobile World Congress i 2010. Dengang stod de i en af de bagerste haller i hjørnet. Med sig havde de et interimistisk setup med printede messebaggrunde, et par papkasser og klapstole.


Om John G.

John G. er journalist, mobilekspert og foredragsholder. Han skriver artikler, analyser og anmeldelser til bl.a. Ekstra Bladet og Jyllands-Posten. Du kan også opleve John G. som ekspert i medier som DR, Aftenshowet, Go' Aften Danmark, TV 2 News og DR P3, samt en lang række radioer og udgivelser.