Billigere og hurtigere bredbånd til danskerne

Priserne falder og hastighederne stiger på bredbåndsforbindelserne i Danmark. Antallet af SMS'er falder og fastnet er faldende. Se de seneste markedstal her.

Priserne på bredbånd kender kun en vej, og det er ned. Som dansker får man højere og højere hastighedwe for de samme penge. Det fremgår af den seneste Telestatistik for første halvår 2014, som Erhvervsstyrelsen netop har offentliggjort.

Mobilnet Carrier Aggregation

Mobilnet hos 3 i Danmark med Carrier Aggregation fra Huawei (Foto: MereMobil.dk)

- "Danskerne får fortsat højere hastigheder på deres bredbåndsabonnementer. For eksempel er der det seneste år kommet knap en kvart mio. flere bredbåndsabonnementer med downloadhastigheder på mindst 30 Mbit/s. Det skyldes især de mange nye fiberforbindelser, og at bredbåndsabonnementer via kabel-tv-nettet løbende får højere hastigheder," udtaler Niels May Vibholt, Kontorchef i Erhvervsstyrelsen i en pressemeddelelse.

Telestatistikken viser blandt andet at antallet af abonnementer med downloadhastigheder på mindst 30 Mbit/s er steget 50 procent  - fra 481.000 i første halvår 2012 til 722.000 første halvår 2013. De seneste to år har væksten været 168 procent.

Telestatistikken viser samtidig, at det fortsat er relativt få danskere, der har tegnet abonnement på de helt hurtige bredbåndsforbindelser med hastigheder på mindst 100 Mbit/s download. Dette skal ses i forhold til, at over 70 procent af de danske husstande har adgang til infrastruktur, der giver mulighed for 100 Mbit/s. I midten af 2014 udgjorde denne del af markedet kun 1,8 procent af alle bredbåndsabonnementer.

Mobildata boomer

Den samlede mobile datatrafik er ifølge statistikken steget med næsten 65 procent - fra 29.400 TB i første halvår 2013 til 48.400 TB i første halvår 2014. Danskernes up- og download over mobilnettene er næsten otte gange højere i første halvår 2014, end i første halvår 2010.

Danskernes brug af SMS falder fortsat markant. Fra første halvår 2013 til første halvår 2014 faldt antallet af sendte SMS’er med næsten 12 procent - fra 5 mia. til 4,4 mia. I samme periode steg antallet af afsendte MMS’er med 21 procent fra 90 millioner til 109 millioner.

De billigste bredbåndsabonnementer med hastigheder på 20 Mbit/s og derunder er faldet i pris det sidste år. For eksempel er prisen for abonnementer med henholdsvis 10/1 Mbit/s og 20/2 Mbit begge faldet 25 procent fra juli 2013 til juli 2014. Danskerne får altså markant mere bredbånd for pengene.

Andre tal fra telestatistikken

Nedenstående viser i hovedtræk udviklingen på det danske telemarked det sidste år, fra første halvår 2013 til første halvår 2014.

Fastnet og mobilt bredbånd

  • Det samlede antal mobile bredbåndsabonnementer steg med 14,0 procent. Fra 5.483.000 til 6.249.000 fra midten af 2013 til midten af 2014.
  • Den primære kilde til væksten er en stigning i standard-mobilabonnementer, der bruger data. De steg 24,1 procent. Fra 3.194.000 til 3.964.000 fra midten af 2013 til midten af 2014, og udgør nu 63,4 procent af alle mobile bredbåndsabonnementer.
  • Antallet af fastnet-bredbåndsabonnementer er steget 3,0 procent. Fra 2.262.000 til 2.331.000 fra midten af 2013 til midten af 2014.
  • Antallet af fastnet bredbåndsabonnementer baseret på kobber (DSL) er fortsat svagt faldende med negativ vækst på 1,5 procent fra midten af 2013 og et år frem, og de udgør nu for første gang under halvdelen af samtlige abonnementer. Kabelmodem-teknologien oplever fortsat fremgang - fra midten af 2013 til midten af 2014 var stigningen på 2,9 procent. Fiber er fortsat i kraftig fremgang med en vækst på 24,7 procent svarende til næsten 73.000 nye fiberabonnementer.
  • Antallet af bredbåndsabonnementer med mindst 50 Mbit/s download har haft en vækst på 146 procent fra midten af 2013 til midten af 2014. Fra 151.000 til 372.000 abonnementer.
  • Medianhastigheden for fastnet bredbånd download er steget med 13,4 procent fra 20,5 Mbit/s i midten af 2013 til 23,2 Mbit/s i midten af 2014.
  • I midten af 2014 udgør medianhastigheden for upload lidt over 10 procent af medianen for download. Den steg 39 procent fra 1,9 til 2,7 Mbit/s fra midten af 2013 og år frem.

Mobilabonnementer og -trafik

  • Det samlede antal mobilabonnementer (inkl. mobilt bredbånd via dongles) er i midten af 2014 8,2 mio. og stort set identisk med antallet et år tidligere.
  • Antal afsendte sms-beskeder var 5 mia. i første halvår 2013 mod 4,4 mia. første halvår 2014, hvilket er lig et fald på 11,7 procent Antallet af afsendte mms-beskeder steg med 21,2 procent fra 90 mio. i første halvår 2013 til 109 mio. i første halvår 2014.

Fastnet

  • PSTN-telefoni bliver i højere grad udskiftet med mobiltelefoni eller IP-telefoni. Således faldt antallet af PSTN-abonnementer med 132.000. Fra 892.000 til 757.000, hvilket er det samme som 15,1 procent.

Bundlede tjenester

  • Det samlede antal bundlede tjenester steg med 9,0 procent i samme periode og endte på 1.204.000 abonnementer i midten af 2014. Da langt de fleste abonnementer indeholder fastnet bredbånd, er mere end halvdelen af de i alt 2.331.000 fastnet bredbåndsabonnementer i midten af 2014 solgt som del af en bundled tjeneste.

Hele Telestatistik – første halvår 2014 kan læses her.

Mere til historien

Erhvervsstyrelsen udgiver halvårligt telestatistik over danskernes forbrug af teleydelser.

Smarthome-produkter sælger som varmt brød

KORT NYT: Salget af smarthome-produkter går godt og det vurderes, at 130 millioner hjem har mindst én smart-højttaler nu, det viser en ny rapport fra analysefirma.

(mere…)
Kan 3 overhale Telenor?

3 har slået Telia, men kan de presse sig foran Telenor? Ja, siger en teleanalytiker.

(mere…)
Smartphone-salget falder over hele verden

Salget af smartphones faldt i årets første kvartal med 11 procent sammenlignet med samme kvartal sidste år.

(mere…)
Skal han bringe et nyt mobilbrand til Danmark?

NAVNENYT: En succesfuld mobilchef skifter til konkurrenten. Markedet taler om endnu et mobilbrand i Danmark.

Thor Gøtz bliver chef for OnePlus i Danmark
Thor Gøtz på 41 år har ledet Huawei til succes i Danmark. Seneste har han forøget Motorolas udbredelse. Nu skal OnePlus' varemærket have en tur (Grafik: MereMobil.dk)

Fra den 1. maj 2022 sætter Thor Gøtz sig i chefstolen hos OnePlus i Danmark. Titlen bliver Country Manager.

41-årige Thor Gøtz kommer fra en tilsvarende stilling hos Motorola, som i dag er det tredjestørste mobilvaremærke i Danmark, hvis man kigger på antallet af solgte enheder over de seneste seks måneder, ifølge GFK.

Tidligere var han chef for Huawei i en femårig periode. Huawei endte under hans ledelse, som et af de mest succesfulde mobilbrands i Danmark, inden handelskrigen mellem USA og Kina lukkede festen.

Overfor MereMobil.dk bekræfter Thor Gøtz jobskiftet, som han dog ikke har yderligere kommentarer til.

OnePlus skal sælge bedre

Ifølge kilder i markedet bliver opgaven hos OnePlus at sælge flere telefoner. OnePlus laver gode produkter, som ofte høster fine anmeldelser, men mobilproducenten har haft svært ved at sælge telefoner til den brede befolkning.

Ser vi på salgstallene fra analysefirmaet GFK, havde OnePlus en markedsandel på 4,4 procent i januar 2021 og 3,8 procent i januar 2022. Alt imens Motorola er kommet ud af næsten ingenting til 4,6 procents markedsandel i den samme måned, viser rapporten fra GFK.

I december 2020 mod december 2021 var billedet det samme; OnePlus roder stadig omkring 3,0-3,5 procent af styksalget i Danmark mens Motorola går frem.

Kommer Oppo til Danmark?

OnePlus er gode til at lave larm – blandt andet via deres fanskare, som har fulgt varemærket i mange år. Nu skal Thor Gøtz hjælpe med til at gøre OnePlus folkeligt.

Omrokeringerne i OnePlus kan tyde på, at varemærket Oppo introduceres i Danmark, erfarer MereMobil.dk. Oppo er rundt omkring i verden et betydeligt større varemærke end OnePlus. Begge mærker ejes af den samme koncern.

Det vil være oplagt at lade Oppo komme ind som lowend- og mellemprisvaremærket – eller at gøre OnePlus til det billige mærke og lade Oppo stå for highend-produkterne.

Oplysningerne er ikke bekræftet og Thor Gøtz ønsker ikke på nuværende tidspunkt at forholde sig til spekulationerne, da han stadig er ansat hos konkurrenten.

LÆS OGSÅ: OnePlus og Oppo smelter sammen

I sommer blev OnePlus opslugt af Oppo, hvor OnePlus nu er et søstervaremærke til Oppo.

Sidder på 17 procent

Det er techgiganten BBK Electronics der står bag OnePlus og Oppo, men de kører også varemærkerne Vivo og Realme.

På verdensplan sad Oppo, Vivo og OnePlus samlet på 17 procent af smartphonesalget i fjerde kvartal 2021, ifølge Counterpoint Research.

Konkurrenten Xiaomi har med kun ét mobilbrand, Xiaomi, 12 procent af markedet. Samsung sad på 19 procent og Apple 22 procent i fjerde kvartal 2021.

Konkurrenten Xiaomi er i gang med at opbygge en dansk organisation og satser også på at blive en dominerede spiller på mobilmarkedet her i landet.


Mere til historien

Den største mobilproducent på det danske marked er Apple med en markedsandel på 50-60 procent. Samsung er nummer to med omkring 30 procent, ifølge GFK.

Apple reducerer allerede i iPhone SE produktionen

iPhone SE er næsten kun lige landet i handlen, men allerede nu forlyder det, at Apple reducerer kraftigt i produktionen.

(mere…)
Din næste iPhone kommer måske fra Indien

Din næste iPhone vil i nærmeste fremtid meget vel være samlet i Indien.

(mere…)
Subscribe - få opdateringer på tråden
Notify of
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer
Kom et skridt foran
Vil du være fuldt opdateret på de seneste nyheder, anmeldelser samt trends og tendenser i mobilbranchen? Få de seneste vurderinger først i vores nyhedsbrev.
Gå til tilmeldingssiden
Vi dækker den bærbare teknologi – smartphones, tablets, smartwatches, forbrugerstof og bringer baggrundshistorier og guides. MereMobil.dk har en ambition om at være den primære kilde at gå til, hvis du ønsker viden om branchen, der hver dag har enorm betydning for os alle.
© 2022 MereMobil.dk. Alle rettigheder forbeholdt.
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram